Publikationer
Bokkapitel (sida 10 av 40)
- Edgren, L. (2018). Sture Bolin : Historia och politik i en ödesmättad tid. I Edgren, L. (Red.) Studia Historica Lundensia, Historia och historiker : Om Lunds universitet genom 350 år (pp. 101-116), 29. Historiska institutionen, Lunds Universitet.
- Edgren, L. & Johansson, K. (2018). En distanskurs i historia. I Hrastinski, S. (Red.) Digitalisering av högre utbildning (pp. 191-196). Studentlitteratur AB.
- Elmgren, A. (2018). The Nazis’ cloven hoof : Finnish critiques of legal sterilisation. I Kananen, J., Bergenheim, S. & Wessel, M. (Red.) Conceptualising Public Health : Historical and Contemporary Struggles over Key Concepts (pp. 46-60). Routledge.
- Ericsson, M. (2018). Inget oskyldigt begrepp? : utmaningar i historieundervisning om etnicitet. I Karlsson, K.-G. (Red.) Att undervisa i historia på universitetet : idéer, problem, utmaningar (pp. 217-241). Studentlitteratur AB.
- Ericsson, M. (2018). Revolutionens minsta svallvågor : oroligheterna i svenska landsortsstäder 1848. I Lundberg, V. & Riving, C. (Red.) Mellan Malmö och Minneapolis : kulturhistoriska undersökningar tillägnade Lars Edgren (pp. 185-207). Arkiv förlag.
- Ericsson, M. & Nyzell, S. (2018). Sweden 1910-1950: The Contentious Swedes - Popular Struggle and Democracy. I Mikkelsen, F., Kjeldstadli, K. & Nyzell, S. (Red.) Popular Struggle and Democracy in Scandinavia: 1700-Present (pp. 337-375). Palgrave Macmillan.
- Ericsson, M., Sundevall, F. & Berg, A. (2018). Rösträtt för alla? : begränsningar i rösträtten efter 1921. I Holgersson, U. & Wängnerud, L. (Red.) Rösträttens århundrade : kampen, utvecklingen och framtiden för demokratin i Sverige (pp. 219-239). Makadam förlag.
- Geevers, L. (2018). The Danish Habsburgs : Hans, Dorothea and Christina of Denmark as part of the Habsburg dynasty. I Bodensten, E., Brilkman, K., Larsson Heidenblad, D. & Sanders, H. (Red.) Studia historica Lundensia, Nordens historiker : En vänbok till Harald Gustafsson (pp. 273-286). Historiska institutionen, Lunds Universitet.
- Geevers, L. & Dumenjou-Favereau, M. (2018). The Golden Horde, the Spanish Habsburg Monarchy, and the Construction of Ruling Dynasties. I van Berkel, M. & Duindam, J. (Red.) Rulers & Elites, Prince, Pen and Sword : Eurasian Perspectives (pp. 452-512), 15.
- Gustafsson, H. (2018). Lunds universitet, Skåne och Sverige i 1660-talets Europa. I Edgren, L. (Red.) Studia Historica Lundensia, Historia och historiker : Om Lunds universitet genom 350 år (pp. 11-23), 29. Historiska institutionen, Lunds Universitet.
- Hammar, I. (2018). Conflict, consensus, and circulation : The public debates on education in Sweden, c.1800–1830. I Östling, J., Sandmo, E., Larsson Heidenblad, D., Nilsson Hammar, A. & Nordberg, K. H. (Red.) Circulation of Knowledge : Explorations in the history of knowledge (pp. 144-159). Nordic Academic Press.
- Harrison, D. (2018). Vikingatidens Europa. I Hansson, J., Harrison, D., Hedenstierna-Jonson, C., Helmerson, K., Lindström, J., Magnusson, T. & Sundström, A. (Red.) Sjöhistorisk årsbok, Birkas skepp : vikingatid på Östersjön (pp. 10-49), 2018/2019. Medströms Bokförlag.
- Karlsson, K.-G. (2018). Beredd till bådadera : om forskningsanknytning av universitetets historieundervisning. I Karlsson, K.-G. (Red.) Att undervisa i historia på universitetet : idéer, problem, utmaningar (pp. 77-105). Studentlitteratur AB.
- Karlsson, K.-G. (2018). Historieämnets kärnfrågor : en introduktion. I Karlsson, K.-G. (Red.) Att undervisa i historia på universitetet : idéer, problem, utmaningar (pp. 9-26). Studentlitteratur AB.
- Karlsson, K.-G. (2018). Keynote: Why History Education?. I Sandkühler, T., Bühl-Gramer, C., John, A., Schwabe, A. & Bernhardt, M. (Red.) Beihefte zur Zeitschrift für Geschichtsdidaktik, Geschichtsunterricht in 21. Jahrhundert : Eine geschichtsdidaktische Standortsbestimming (pp. 43-49), 17. V&R unipress.
- Karlsson, K.-G. (2018). Lessons at the limits : on learning Holocaust history in historical culture. I Pearce, A. (Red.) Remembering the Modern World, Remembering the Holocaust in Educational Settings (pp. 25-39). Routledge.
- Karlsson, K.-G. (2018). Lundahistoriker i världen : Internationell historia som lundensiskt forskningsfält. I Edgren, L. (Red.) Studia Historica Lundensia, Historia och historiker : Om Lunds universitet genom 350 år (pp. 133-147), 29. Historiska institutionen, Lunds Universitet.
- Kolbe, W. (2018). Havsbad som liminoida rum : Tyska och brittiska badorter under 1800- och 1900-talen. I Kolbe, W. (Red.) Acta Academiae Regiae Gustavi Adolphi, Turismhistoria i Norden (pp. 47-58), 150. Kungliga Gustav Adolfs Akademien för svensk folkkultur.
- Kolbe, W. (2018). Inledning : Turismhistoria i Norden. I Kolbe, W. (Red.) Acta Academiae Regiae Gustavi Adolphi, Turismhistoria i Norden (pp. 7-16), 150. Kungliga Gustav Adolfs Akademien för svensk folkkultur.
- Larsson Heidenblad, D. (2018). En nordisk blick på det moderna miljömedvetandets genombrott. I Bodensten, E., Brilkman, K., Larsson Heidenblad, D. & Sanders, H. (Red.) Studia historica Lundensia, Nordens historiker. En vänbok till Harald Gustafsson (pp. 113-124), 28. MediaTryck Lund.
- Larsson Heidenblad, D. (2018). From content to circulation : Influential books and the history of knowledge. I Östling, J., Sandmo, E., Larsson Heidenblad, D., Nilsson Hammar, A. & Nordberg, K. H. (Red.) Circulation of Knowledge : Explorations in the History of Knowledge (pp. 71-81). Nordic Academic Press.
- Larsson Heidenblad, D. (2018). Kan vi göra på något annat sätt? : utblickar och tankar kring färdighetsorienterad historieundervisning. I Karlsson, K.-G. (Red.) Att undervisa i historia på universitetet : Idéer, problem, utmaningar (pp. 133-153). Studentlitteratur AB.
- Nilsson Hammar, A. (2018). Diskursanalys. I Gustavsson, M. & Svanström, Y. (Red.) METOD : Guide för historiska studier (pp. 133-160). Studentlitteratur AB.
- Nilsson Hammar, A. (2018). Historieundervisning på nya villkor? : Historia och digitalt kulturarv. I Karlsson, K.-G. (Red.) Att undervisa i historia på universitetet : Idéer, problem, utmaningar (pp. 287-309). Studentlitteratur AB.
- Nilsson Hammar, A. (2018). Theoria, praxis and poiesis : Theoretical considerations on the circulation of knowledge in everyday life. I Östling, J., Sandmo, E., Larsson Heidenblad, D., Nilsson Hammar, A. & Nordberg, K. H. (Red.) Circulation of Knowledge : Explorations in the History of Knowledge (pp. 107-124). Nordic Academic Press.