Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 531396 sökträffar

Exkursioner på distans

Av bjorn [dot] fritz [at] kultur [dot] lu [dot] se (Björn Fritz) - publicerad 19 maj 2021 Hur gör man ett inspelat besök på ett museum, i en samling eller i en annan miljö? Med inspelade exkursioner kan man besöka platser som studenterna inte kan ta sig till (om de t.ex. är för långt bort eller inte tar emot studentgrupper). Man kan också tänka sig att studenterna gör exkursionen på egen hand på e

https://www.education.lu.se/artikel/exkursioner-pa-distans - 2025-04-29

Grupparbeten online

Av mats [dot] blomberg [at] sambib [dot] lu [dot] se (Mats Blomberg) - publicerad 19 maj 2021 Grupparbeten är ett vanligt inslag i många kurser på universitetet, och de kräver alltid att studenterna tar ett stort ansvar för sitt eget lärande. Att dela ut grupparbeten när undervisningen sker på distans, och studenterna kanske inte har möjlighet att träffas som vanligt innebär att förutsättningarna

https://www.education.lu.se/artikel/grupparbeten-online - 2025-04-29

Interaktivitet i Zoom

Publicerad 19 maj 2021 Som många andra har jag upplevt att Zoom-föreläsningar lätt känns ”platta” och att det är svårt att veta om man har studenterna med sig. För att göra något åt detta har jag testat olika sätt att aktivera studenterna under föreläsningarna i Zoom. Foto: Celpax via Unsplash Bi-kupor med hjälp av breakout-rum  På salsföreläsningar har jag ofta bett studenterna att diskutera någo

https://www.education.lu.se/artikel/interaktivitet-i-zoom - 2025-04-29

Digitala responsmöten – några råd om kamratrespons

Av kikki [dot] nillasdotter [at] nordlund [dot] lu [dot] se (Kikki Nillasdotter, adjunkt i svenska) - publicerad 19 maj 2021 Foto: Mimi Thian I alla kurser där studenter arbetar en längre stund med en skriftlig eller muntlig uppgift tycker jag att det passar att låta studenterna ge varandra respons. Responsmöten går utmärkt att genomföra digitalt – det finns till och med många fördelar med det fra

https://www.education.lu.se/artikel/digitala-responsmoten-nagra-rad-om-kamratrespons - 2025-04-29

Håll en frågestund online!

Publicerad 19 maj 2021 När studenterna kommer till oss på Campus så är det inte bara för att gå på föreläsningar, de lär också känna miljön här, sina kursare och oss lärare. En del av att bli till det man studerar sker i detta utbyte mellan föreläsningar, övningar och tentor. Den delen är inte helt enkel att skapa om man istället undervisar på distans. Även när undervisningen sker live på Zoom så

https://www.education.lu.se/artikel/hall-en-fragestund-online - 2025-04-29

10 tips för bättre Zoom-föreläsningar

Publicerad 19 maj 2021 Hur får du din Zoom-föreläsning att fungera optimalt? Foto: ConvertKit via Unsplash Se till att du hörs tydligt, använd en extern mikrofon och kolla gärna i förväg att den fungerar som den ska.  Se till att du syns bra, om du har naturligt ljus i rummet bör det komma framifrån och inte bakifrån.  Kameran ska helst vara i ögonhöjd, för att undvika att du tittar ner på din pub

https://www.education.lu.se/artikel/10-tips-battre-zoom-forelasningar - 2025-04-29

Interaktivitet och känsla av sammanhang

Publicerad 19 maj 2021 Omställningen till digital undervisning har tvingat universitetslärare att visa prov på en imponerande uppfinningsrikedom och flexibilitet i sin undervisning. Samtidigt har många studenter lidit under omställningen och en av anledningarna till detta är att den digitala undervisningen upplevs vara enformig och att det är svårt att känna den känsla av sammanhang som är så vikt

https://www.education.lu.se/artikel/interaktivitet-och-kansla-av-sammanhang - 2025-04-29

Tvärgrupper – ett sätt att få studenterna att orka vara aktiva i Zoom

Publicerad 19 maj 2021 Den som själv är aktiv lär sig mer än den som bara lyssnar på andra. Därför jobbar jag mycket med tvärgrupper på olika sätt i min undervisning. Grundidén är att alla studenter ska få möjlighet att prata mycket samtidigt som de blir motiverade att själva ta ansvar för samtalet och därmed för sitt eget lärande. Foto: Leon via Unsplash Arbetet med tvärgrupper kan se ut på olika

https://www.education.lu.se/artikel/tvargrupper-ett-satt-att-fa-studenterna-att-orka-vara-aktiva-i-zoom - 2025-04-29

Stötta dina Zoom-trötta studenter

Publicerad 26 maj 2021 Det går inte att förutsätta att alla studenter har en bra studieteknik när de börjar på universitetet eller för den delen efter att de kommit några år in i studierna. För många innebär universitetet helt nya förväntningar på eget ansvar för arbetsmiljö och motivation. Nu ställer dessutom bytet till digital undervisning ännu högre krav på rutiner och eget engagemang. Vår nya

https://www.education.lu.se/artikel/stotta-dina-zoom-trotta-studenter - 2025-04-29

Quizzar och förlängd skrivtid

Publicerad 31 maj 2021 Ingen vill hamna i situationen att ens studenter med förlängd skrivtid inte får den tid en har planerat för dem. Att tentamen stängs ner för dem trots att en har försökt tänka på allt, har gjort alla inställningar som behövs. När man använder quizzar som examinationsform finns det i Canvas en inställning som trumfar, slår ut, en annan inställning. Foto: Luke Chesser via Unsp

https://www.education.lu.se/artikel/quizzar-och-forlangd-skrivtid - 2025-04-29

Using Virtual Labs to Teach Reaction Engineering

Av michael [dot] grimsberg [at] chemeng [dot] lth [dot] se (Michaël Grimsberg) - publicerad 1 juni 2021 Reaction Engineering introduces third-year chemical engineering students at Lund University to the principles of reactor analysis, sizing, and design. Like other similar courses, it was traditionally taught with a heavy emphasis on theory and the derivation of mathematical equations. Students co

https://www.education.lu.se/artikel/using-virtual-labs-teach-reaction-engineering - 2025-04-29

Gästföreläsare – en bra anledning till hybridundervisning

Publicerad 18 augusti 2021 Photo by M.Accelertor on Unsplash Det är inte självklart att det är studenterna som ska zooma in till en föreläsning, man kan istället tänka sig att föreläsaren finns på distans. Detta är mycket praktiskt för gästföreläsare som finns på stort avstånd och som då slipper resa. Det öppnar också för enklare samarbeten mellan lärosäten.  Det kommer att se lite olika ut ifall

https://www.education.lu.se/artikel/gastforelasare-en-bra-anledning-till-hybridundervisning - 2025-04-29

Welcome to an Open House at CMES!

Published 4 September 2024 Welcome to CMES on 11 September to meet our staff and learn more about our research, activities and Arabic language courses! Welcome to an Open House at CMES to enjoy some Arabic sweets, mingle with our staff and learn more about our ongoing research, activities and Arabic language courses!When: 11 September 2024, 11:15-12:30Where: CMES Seminar Room (Finngatan 16)CMES of

https://www.cmes.lu.se/article/welcome-open-house-cmes - 2025-04-29

Read the Latest CMES Newsletter (#46)

Published 4 September 2024 Read the new CMES Newsletter about upcoming events and recent research activities and publications. The CMES Newsletter provides an up-to-date overview of Middle Eastern research, activities and events at Lund University and beyond. The Newsletter includes a message from the Director, latest research news, upcoming events and recent publications by CMES scholars.Read the

https://www.cmes.lu.se/article/read-latest-cmes-newsletter-46 - 2025-04-29

Mitigating Climate Change in Tunisia Through Nature-Based Solutions

Published 5 September 2024 CMES Deputy Director Ronny Berndtsson has co-authored a paper published in Sustainability. The article, "Modeling Ecosystem Regulation Services and Performing Cost–Benefit Analysis for Climate Change Mitigation through Nature-Based Solutions Using InVEST Models", was co-authored by Sana Bouguerra (National Institute of Research in Rural Engineering Water and Forestry), B

https://www.cmes.lu.se/article/mitigating-climate-change-tunisia-through-nature-based-solutions - 2025-04-29

CMES Regional Outlook: Humanitarian Exceptionalism and the Quest for Post-War Reconstruction in the Gaza Strip

By altea [dot] pericoli [at] cme [dot] lu [dot] se (Altea Pericoli) - published 6 September 2024 The Gaza Strip in 2022. Photo: Mohammed Al Bardawil/Unsplash This Regional Outlook focuses on the obstacles of delivering humanitarian aid to Gaza and the challenges of rebuilding and reconstructing the area after the war. In 2007, the blockade imposed by Israel and Egypt in Gaza transformed the Strip

https://www.cmes.lu.se/article/cmes-regional-outlook-humanitarian-exceptionalism-and-quest-post-war-reconstruction-gaza-strip - 2025-04-29

Refugee Agency in Mobility Decision-Making

Published 10 September 2024 CMES researchers Mo Hamza and Sinem Kavak have co-authored an article published in Frontiers in Human Dynamics. The article, "Refugee agency in secondary mobility decision-making: a systematic literature review", was written by Sinem Kavak (CMES & LUCSUS), Mo Hamza (CMES & Division of Risk Management and Societal Safety), Thomas Gammeltoft-Hansen (University of Copenhag

https://www.cmes.lu.se/article/refugee-agency-mobility-decision-making - 2025-04-29

Abdelmoez on digital feminist practice during and after the Arab Spring

Published 19 September 2024 This chapter explores feminist activism during and after the so-called Arab Spring, a transformative event that brought new challenges and a new political environment for feminist activists. At first, the overthrow of old regimes raised hopes for a more open and liberated society, but these hopes did not last long. Feminist organizations in countries such as Egypt and T

https://www.cmes.lu.se/article/abdelmoez-digital-feminist-practice-during-and-after-arab-spring - 2025-04-29

Peace Day 2024: Elusive Peace in Israel Palestine?

Published 23 September 2024 Illustration DALL-E Why does peace diplomacy fail? What role do nuclear weapons play in security, deterrence, and peace? And is it possible to educate for peace? Welcome to a seminar on Peace Day 2024. 24 September 2024 13:00 to 15:00 Welcome by Isabel Bramsen, Director of Peace and Conflict studies The Failure of Peace Diplomacy, Karin Aggestam, Director of Centre for

https://www.cmes.lu.se/article/peace-day-2024-elusive-peace-israel-palestine - 2025-04-29

Where Will Israel’s Multifront War End?

Published 3 October 2024 CMES affiliated scholar Dalia Dassa Kaye has authored an article published in Foreign Affairs. The article “Where will Israel’s Multifront War End? There May Not be a Better Day After”, is written by Dalia Dassa Kaye. It was published in Foreign Affairs on 2 October 2024After a year of war, there is a real possibility of no better “day after” in Gaza or the rest of the reg

https://www.cmes.lu.se/article/where-will-israels-multifront-war-end - 2025-04-29