Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 533459 sökträffar

New course on Digital Technology in your Course and Programme Design

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 6 december 2022 A short workshop series to critically review the use of digital tools in teaching. Who is this series for?   This short workshop series is designed for directors of study, programme leaders and directors, or anyone involved in the design of first or second cycle courses at LU. It is intende

https://www.education.lu.se/artikel/new-course-digital-technology-your-course-and-programme-design - 2025-06-17

Lunds universitet har nu licens för TorTalk-appen

Av jessica [dot] nilsson [at] lth [dot] lu [dot] se (Jessica Nilsson, LTH:s Bibliotek) - publicerad 15 december 2022 TorTalk är en talsyntes som universitetet i flera år haft licens på för datorer. Nu finns även tillgång till appen. Detta ökar tillgängligheten då du nu kan få alla former av texter upplästa i alla olika sorters situationer och miljöer. Foto: Johan Bävman. För vem är TorTalk? TorTal

https://www.education.lu.se/artikel/lunds-universitet-har-nu-licens-tortalk-appen - 2025-06-17

Prepared and engaged students in seminars

Av micol [dot] mieli [at] ses [dot] lu [dot] se (Micol Mieli, Department of Service Studies) - publicerad 11 januari 2023 Engaging students during seminars is a common challenge for higher education teachers. Learning is always the outcome of the students’ activity, and teachers can only facilitate, encourage, hinder or discourage learning (Ambrose et al., 2010). Indeed, a seminar only works if pa

https://www.education.lu.se/artikel/prepared-and-engaged-students-seminars - 2025-06-17

Projekt kring fusk ska hjälpa lärare examinera rätt

Av annika [dot] persson [at] ses [dot] lu [dot] se (Annika Persson, kommunikatör på Institutionen för tjänstevetenskap) - publicerad 20 januari 2023 ChatGPT är en av de AI-tjänster som används vid fusk. Studiefusket ökade med uppåt 200% under covid-åren. I spår av detta har Lunds universitet startat ett projekt för att förebygga vilseledande vid examination (eller fusk som vilseledande kallas till

https://www.education.lu.se/artikel/projekt-kring-fusk-ska-hjalpa-larare-examinera-ratt - 2025-06-17

The potential impact of AI tools on assessment

Av rachel [dot] forsyth [at] rektor [dot] lu [dot] se (Elin Bommenel and Rachel Forsyth) - publicerad 26 januari 2023 What are AI writing tools and how do they affect our assessments? Three main options for considering AI writing tools in assessment are: 1. to ban their use, 2. to assume that they may be used, and set tasks which incorporate them or 3. require them to be used – to fully incorporat

https://www.education.lu.se/artikel/potential-impact-ai-tools-assessment - 2025-06-17

Arbetsgrupp ska titta på ChatGPTs påverkan på undervisningen

Av anna [dot] mansfeld [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Anna Mansfeld, kommunikatör, Kommunikativt verksamhetsstöd) - publicerad 1 februari 2023 AI-boten ChatGPT som släpptes av OpenAI i slutet av 2022 har orsakat stor uppmärksamhet och oro hos många lärare. Nu ska en arbetsgrupp få i uppdrag att se över hur man kan stötta lärare i hanteringen av examinationer. Foto: Ali Shah Lakhani från Uns

https://www.education.lu.se/artikel/arbetsgrupp-ska-titta-pa-chatgpts-paverkan-pa-undervisningen - 2025-06-17

Det finns ett före och ett efter ChatGPT

Av peter [dot] kjallkvist [at] ehl [dot] lu [dot] se (Peter Kjällkvist, kommunikatör på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet) - publicerad 23 februari 2023 ChatGPT skriver kod för en enkel hemsida AI-chatten kan svara på frågor, översätta, skriva kod, eller författa en spännande novell. Möjligheterna fascinerar och kanske oroar en del, men vad är ChatGPT? – I mina ögon fyller chat-botten främst

https://www.education.lu.se/artikel/det-finns-ett-fore-och-ett-efter-chatgpt - 2025-06-17

Inkluderande undervisning för att främja alla studenters möjligheter att delta på lika villkor

Av emma [dot] severinsson [at] kultur [dot] lu [dot] se (Cecilia Andersson, Lisa Engström, Emma Severinsson och Sara Tanderup Linkis, Institutionen för kulturvetenskaper) - publicerad 31 mars 2023 Sedan ungefär ett år tillbaka arbetar gruppen för Inkluderande undervisning på Institutionen för kulturvetenskaper för att främja alla studenters möjligheter att delta på lika villkor i undervisningen. V

https://www.education.lu.se/artikel/inkluderande-undervisning-att-framja-alla-studenters-mojligheter-att-delta-pa-lika-villkor - 2025-06-17

NORDUnet avbryter pågående upphandling av lärplattform

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 21 april 2023 En ny upphandling med korrigerat och förtydligat underlag kommer att publiceras i nästa vecka. Foto: Christina @ wocintechchat.com från Unsplash.com. Just nu pågår en upphandling av lärplattform via NORDUnet, som har tagit beslutet att avbryta upphandlingen på grund av påtalade oklarheter kri

https://www.education.lu.se/artikel/nordunet-avbryter-pagaende-upphandling-av-larplattform - 2025-06-17

Gör din undervisning mer tillgänglig och inkluderande – steg för steg!

Av hakan [dot] eftring [at] certec [dot] lth [dot] se (Håkan Eftring, Certec, Institutionen för designvetenskaper, LTH) - publicerad 27 april 2023 Den viktigaste insikten är att studenter är olika och behöver olika sätt att bli motiverade, olika sätt att ta till sig kunskap och olika sätt att presentera sin kunskap. Studenterna ska kunna fokusera på sitt lärande och känna sig välkomna. Hur ska jag

https://www.education.lu.se/artikel/gor-din-undervisning-mer-tillganglig-och-inkluderande-steg-steg - 2025-06-17

Lärare berättar om återbruk av erfarenheter och material från pandemin

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 17 augusti 2023 Med en improviserad hemmastudio, gratis mjukvara och en intensivkurs på nätet i filmredigering kunde lärare ta sitt samhällsansvar och producera digitalt undervisningsmaterial från karantän. I ett fall på avdelningen för konstruktionsteknik visade kursutvärderingen på en klar förbättring fr

https://www.education.lu.se/artikel/larare-berattar-om-aterbruk-av-erfarenheter-och-material-fran-pandemin - 2025-06-17

Upphandling av lärplattform avbryts igen

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 8 september 2023 Den pågående upphandlingen av lärplattform via NORDUnet har avbrutits igen på grund av överklagande. I våras fick upphandlingen avbrytas på grund av oklarheter i anbudsförfarandet. Här kommer en kort uppdatering av läget just nu. Foto: Mimi Thian från Unsplash.com Vad händer nu? Upphandlin

https://www.education.lu.se/artikel/upphandling-av-larplattform-avbryts-igen - 2025-06-17

Hallå där Rachel Forsyth!

Publicerad 27 oktober 2023 Lär känna Rachel Forsyth, numera anställd som pedagogisk utvecklare på Enheten för undervisningsstöd. Rachel kommer ursprungligen från Storbritannien. Hon arbetade länge som pedagogisk utvecklare på Manchester Metropolitan University, med inriktning på examination och lärande online. Där undervisade hon också nya universitetslärare.  Hur kommer det sig att du ville arbet

https://www.education.lu.se/artikel/halla-dar-rachel-forsyth - 2025-06-17

Utveckla din pedagogiska kompetens med AHU:s kurser våren 2024

Av steven [dot] curtis [at] ahu [dot] lu [dot] se (Steven Curtis, AHU) - publicerad 30 oktober 2023 Fördjupa din pedagogiska kompetens, generellt eller i relation till särskilda uppdrag och utmaningar, genom att delta i AHU:s högskolepedagogiska kurser. Sista ansökningsdag för vårens kurser är den 28 november 2023. Anmäl dig till vårens högskolepedagogiska kurser och utveckla din pedagogiska kompe

https://www.education.lu.se/artikel/utveckla-din-pedagogiska-kompetens-med-ahus-kurser-varen-2024 - 2025-06-17

Can urban mining save the planet?

By li [dot] strandberg [at] iiiee [dot] lu [dot] se (Li Strandberg) - published 4 May 2022 What is the role of urban mining for sustainability? Getting back resources from waste products is essential, but not enough. IIIEE researcher Jessika Luth Richter was interviewed by BBC radio about urban mining. The main messages from stakeholders and researchers are that there is much potential for urban m

https://www.iiiee.lu.se/article/can-urban-mining-save-planet - 2025-06-17

Climate report 2022 presented to Lund municipality

By li [dot] strandberg [at] iiiee [dot] lu [dot] se (Li Strandberg) - published 5 May 2022 Lena Neij, chairman of Lund Climate Policy Council hands over the 2022 report to Philip Sandberg, Mayor of the city of Lund, at a ceremony on May 4. Photo source: Creative Commons Lund was the first municipality to create a local climate policy council in 2018. The council consists of researchers from Lund U

https://www.iiiee.lu.se/article/climate-report-2022-presented-lund-municipality - 2025-06-17

IIIEE podcast “Advancing Sustainable Solutions” receives honorary mention

By li [dot] strandberg [at] iiiee [dot] lu [dot] se (Li Strandberg) - published 9 May 2022 Steven Curtis and Sofie Sandin Lompar, co-hosts and founders of the podcast Advancing Sustainable Solutions. Photo: Li Strandberg The Lund University Agenda 2030 Award was handed out for the first time at a ceremony in Lund on May 5. The award wants to promote innovative and interdisciplinary research on sus

https://www.iiiee.lu.se/article/iiiee-podcast-advancing-sustainable-solutions-receives-honorary-mention - 2025-06-17

Will digital services make us travel less?

By li [dot] strandberg [at] iiiee [dot] lu [dot] se (Li Strandberg) - published 11 May 2022 How do we get access to work, meetings, education, shopping, entertainment, healthcare? Today we can get access to many of these things digitally at a distance, reducing our need for travel and offering a preventative and potentially transformative solution to our transport problems. But what are the actual

https://www.iiiee.lu.se/article/will-digital-services-make-us-travel-less - 2025-06-17

Meet visiting IIIEE researcher James Evans

Published 7 October 2015 "We need scientific evidence evaluating the impact of Urban Living Labs. We hope to be able to close this gap", says IIIEE Visiting Researcher James Evans, professor at Manchester University. Urban Living Labs: Visiting researcher James Evans in search of success factors Can urban living labs create more sustainable urban development? Manchester researcher James Evans and

https://www.iiiee.lu.se/article/meet-visiting-iiiee-researcher-james-evans - 2025-06-17

IIIEE at the ICLEI World Congress – filming and podcasting for capacity building and lifelong learning

By li [dot] strandberg [at] iiiee [dot] lu [dot] se (Li Strandberg) - published 16 May 2022 Rogier van den Berg, Ross Center for Sustainable Cities and Kes McCormick, IIIEE. ICLEI – Local Governments for Sustainability and the City of Malmö partnered with the International Institute for Industrial Environmental Economics and the City Futures Academy to support capacity building and lifelong learni

https://www.iiiee.lu.se/article/iiiee-iclei-world-congress-filming-and-podcasting-capacity-building-and-lifelong-learning - 2025-06-17