Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 534931 sökträffar

Utbildningsföretagens pedagogik: en fallstudie av Yrkesutbildning AB:s pedagogiska grundsyn och arbetssätt

Organisationer avsätter stora summor till personalutbildning vilket har skapat en marknad för utbildningsföretagen. Den pedagogiska grundsynen som utbildningsföretagen har, inverkar på såväl inriktningen som resultatet av den kunskapsbildning som blir möjlig för dem som deltar i utbildningen. Det är viktigt att tydliggöra den pedagogiska grundsynen genom att reflektera över den, det gör det lättar

Frihet - att vara lärare En belysning av grundskollärares möjlighet till frihet i arbetet med språk och so-ämnen.

Studien bearbetar synen och upplevelsen av frihet i arbetet för grundskollärare. Arbetet refererar till tidigare pedagogisk forskning om handlingsutrymme, ramfaktorer och professionalitet för lärare. Begreppet frihet diskuteras utifrån Viktor Frankls syn på frihet. Han representerar den existentiella hållningen till frihet, eget ansvar och medvetenhet. I undersökningen har lärare som undervisar i

Lärande ett arbetslivsdilemma - läroprocesser bundna till interaktionen i arbetsprojektknutna nätverk

Studien grundar sig i den fenomenografiska ansatsen och avser att analysera fenomenet läroprocesser i arbetslivet. De aspekter, som analyserats är makt, nätverk och rum för lärande. Den teoretiska referensramen har sin utgångspunkt i Knud Illeris triangulära modell för det läroteoretiska spänningsfältet, vilken baseras på kognition, psykodynamik och samhällelighet. Det empiriska materialet bygger

Organisatorisk interkulturalitet inom den svenska HR-sektorn En analys av hur ämnet behandlats i facktidskriften Personal & Ledarskap under 2003

Från att ha varit ett av Europas mest etniskt homogena länder har Sverige under de senaste fyra decennierna övergått till det multikulturella samhälle det idag är. Människor med invandrarbakgrund utgör en betydlig demografisk och social, men också politisk och ekonomisk, faktor i svenskt samhällsliv och samhällsutveckling. Samtidigt visar statistik att det råder skillnad mellan svenskar och invand

Individens lärande i ett industriföretag : en kvalitativ studie på Akzo Nobel

Bakgrund: Förhållandena på en arbetsplats samt hur arbetet är utformat är viktiga egenskaper för människans möjlighet att utveckla sin potentiella förmåga. Med anledning av detta har arbetsorganisationers utformning kritiserats för att inte ha skapat mer människovänliga och lärande arbetsmiljöer. Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur personalen på ett företag upplever att företa

International human resource management practices for Swedish companies in California : an extension of the multinational Best IHRM Practices Project

Background: Globalization has contributed to that most companies today are competing on an international market, which has increased the emphasis on international human resource management. Due to the shortage of empirical studies on international human resource management practices the multinational "Best International Human Resource Management Practices Project" was conducted and parti

Att lära för proven eller för framtiden?: en empirisk studie över två gymnasieklassers behållning av provkunskaper

Bakgrund: Bakgrunden till uppsatsen är de, i forskningen, uppmärksammade bristerna i att förutsäga studieframgång utifrån gymnasiala studieresultat. Forskning kring hur studenters sociala bakgrund påverkar studieframgång och fortsatta studieval, utgör också grund för uppsatsen. I centrum för uppsatsen står de betygsgrundande proven och de kunskaper som där efterfrågas. Syfte: Syftet med uppsatsen

Kunskapssamhället - bortom sunt förnuft?

Bakgrund: Övergången till kunskapssamhället reser frågan om vilka kunskaper som blir centrala när människan skall skapa en hållbar utveckling. Svaret söks här i EU:s utbildningsstrategi - presenterat under etiketten "det livslånga lärandet". Utifrån en feministisk och holistisk kunskapsteoretisk diskussion skall det livslånga lärandet analyseras med hjälp av begreppen "kunskap som f

Education of immigrant children at the pre-school level in Sweden: an empirical study of how the education of immigrant children is conducted in practice

The Background: Immigrant children's education is a very complex phenomenon that requires a special approach from pedagogues and country authorities. It cannot be neglected, otherwise the future consequences can be frustrating. According to the Swedish governmental policy, immigrant children should have the same rights for education as Swedish pupils. They should also have the right to preserv

Det nya arbetslivet, universitetet och bildningen En pedagogikfilosofisk studie av den samtida högskolepedagogiken

Mitt arbete ske ses som ett tankeexperiment där jag försöker omtänka bildningsbegreppet genom att sätta det i relation till massutbildning och "det nya arbetslivet" och på så sätt understryka dess potential inom det samtida högre utbildningen. Syftet är att forma och föra in ett omtänkt bildningsbegrepp i debatten om den samtida högre utbildningen. Den högre utbildningen har under i stor

Föräldrastödsmodeller: en granskning av innehåll och metodik

Syfte: Syftet var att tolka och analysera fyra föräldrastödsmodeller som riktar sig till föräldrar med barn mellan 2 och 12 år och som drevs i olika sammanhang och av olika arrangörer. Föräldrastöd anordnades av enskilda företagare, arbetsgivare, skola/studieförbund och Svenska Kyrkan tillsammans med Sveriges Kyrkliga Studieförbund. De utvalda modellerna var Active Parenting, Föräldrar Emellan, Vu

Lärande inom ramen för en förberedande arbetsmarknadsutbildning: en fallstudie

Bakgrund: I Sverige läggs stora resurser på olika typer av arbetsmarknadsutbildningar, men trots detta har mycket få kvalitativa studier av lärandet inom ramen för dessa genomförts. Syfte: Att analysera en förberedande arbetsmarknadsutbildning med fokus på vilket lärande som ägt rum hos deltagarna, samt hur detta lärande kan förklaras utifrån hur utbildningen är planerad och genomförd Metod: Under

En pedagogisk strategi på det samhällsvetenskapliga programmet : en fallstudie av en enhets arbete för att successivt nå ett lärande på en högre nivå

Syftet med arbetet är att göra en fallstudie, för att undersöka om en enhets arbete på det samhällsvetenskapliga programmet, successivt kan leda till ett lärande på en högre nivå. Enheten har valt en pedagogisk strategi för att nå dit. I denna ingår introduktionsperiod, tvärvetenskapliga studier, handledningstid och mentorskap med portfolio. Till grund för enhetens val av strategi ligger den tolkn

Informellt elevinflytande på högstadiet: Ökar inflytandet om högstadieeleven undervisas av lärare som arbetar på både högstadiet och mellanstadiet

Background: The curriculum of 1994 and the school law prescribe that the pupils have a right to exert an influence upon their education. According to the curriculum and the school law, this influence shall be enhanced with increasing age and maturity. In reality the circumstances are quite the contrary, which means that the pupil’s informal influence is actually decreasing simultaneous with increa

"Vara vägen ut och den som låser in": om tvång och motivation i mötet med missbrukande kvinnor

Bakgrun d: Hur kan människor i en krissituation stärkas i sin inre motivation att förändra sina liv? Finns det en pedagogik för förändring och hur påverkas människors motivation till förändring av tvångsinslag? Det är utgångspunkten för denna studie som genomförts på ett LVM-hem för kvinnor. LVM betyder Lagen om vård av missbrukare i vissa fall. Vården syftar till att motivera missbrukaren till fr

Vad lär lärare - genom utvecklingssamtal med sin chef?

Bakgrund: Utvecklingssamtal mellan lärare och chef anses viktigt i "folkmun". Jag vet att utvecklingssamtal genomförs med stängd dörr i ett slutet rum, det väcker min nyfikenhet. Min egen erfarenhet av lärande genom dessa samtal i kombination med kommunikationsteori som belyser lärandet kan ses som bakgrund till uppsatsen. Syfte: är att söka svar på frågan vad lär lärare genom utveckling

Kunskapsöverföring för kompetensutveckling: en analys av strategier för kunskapsöverföring på Sigma Exallon Information AB

Bakgrund: Då företag i allt högre grad konkurrerar med sin kunskap och innovations-förmåga krävs det ett effektivt utnyttjande av den kompetens som individerna i företaget besitter. Genom företagets strategier kan kunskap ledas och fördelas på ett sådant sätt att det stimulerar till kunskapsuppbyggnad i organisationen. Syfte: Att analysera de strategier som används för kunskapsöverföring i en orga

Intressentutvärdering av högskoleutbildningen Fritidsarbete och Fritidskultur

Uppsatsen är en intressentutvärdering av utbildningsprogrammet Fritidsarbete och fritidskultur. Syftet är att undersöka utbildningen i förhållande till arbetslivets krav och de krav som ställs på en akademisk utbildning. Vi kommer även att undersöka vad som ligger till grund för att studenterna känner en osäkerhet inför framtida arbetsuppgifter. De teoretiska perspektiv som vi har använt oss av di

Mentorprogram för ömsesidig utveckling - En studie av dubbelriktatlärande inom Stockholms stadsbibliotek

Bakgrund: Ständig utveckling och nytänkande blir allt viktigare för alla organisationer bland annat till följd av den snabba teknikutvecklingen i världen, ökad konkurrens och en större medvetenhet och högre krav hos konsumenter. Samtidigt står många verksamheter inför stora pensionsavgångar de närmaste åren vilket gör att de äldre medarbetarnas kunskap riskerar att gå förlorad. Mentorprogram har t

Ledarutveckling : en analys av ett program för mellanchefer

Bakgrund: Varje år genomförs en mängd ledarutbildningar och utvecklingsprogram där företag, organisationer och kommuner satsar en ansenlig mängd pengar på att få bättre chefer, utan att veta vad det egentligen leder till. För att kunna använda det man lärt sig eller för att överhuvudtaget kunna lära sig något krävs att olika förutsättningar är uppfyllda, såväl före, under som efter en utbildning.