Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 532739 sökträffar

No title

Abstract in German Der Esssay behandelt Fakten und Phantasien und lässt dabei die Linien zwischen beiden Genres ineinander laufen - so wie historische Romane, Dramen und Opern tatsächlich arbeiten. Die Motive sind unterschiedlich, dienen aber meist einer interpretativen Verdeutlichung zum besseren Verständnis einer aktuellen Problemkonstellation. Mitunter werden aber auch Dramen oder Opern - nicht

GB virus C/hepatitis G virus infection: clinical, histological and epidemiological aspects

Popular Abstract in Swedish Man har länge känt till att hepatit (leverinflammation) kan överföras som blodburen smitta, t ex vid blodtransfusion eller genom intravenöst narkotikamissbruk. Under de sista decennierna har man identifierat två virus, hepatit B-virus (HBV) och hepatit C-virus (HCV), som visat sig ge upphov till merparten av fall av blodburen hepatit. Fortfarande finns dock en del fall GBV-C/HGV is a blood-borne virus related to the hepatitis C virus. We studied GBV-C/HGV infection in different populations, its transmission, and its association with liver disease. GBV-C/HGV viraemia was detected by PCR in 19/576 blood donors. Donors with normal and elevated ALT levels had similar rates of viraemia (1.6% vs. 4.1%; p = 0.20). Signs of resolved GBV-C/HGV infection (anti-E2 antibodi

Reformpedagogik i möte med den statskommunala skolan i Barnets århundrade

Popular Abstract in Swedish 1900-talet utropades av Ellen Key som ett barnens århundrade. Hon gjorde detta genom att offentliggöra sin dröm om en Framtidens skola i boken med titeln Barnets århundrade. Mot denna bakgrund ställdes frågan om drömmarna blev till verklighet. En av vår tids stora samhällsfrågor gäller relationen mellan individ och samhälle och förhållandet mellan människans personligaThe starting point for this dissertation can be characterised with the question: why don't dreams come true? In 1900, Ellen Key proclaimed the coming hundred years as the children's century. One of the great questions of the time concerned the relation between the individual and the community. Through the years, school curricula became influenced by visions of "reform-pedagogics" (Reformpedagogik)