Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 548017 sökträffar

Tivolifysik

Nöjesparker utgör utmärkta arenor för att iscensätta fysikexperiment! NRCF har genom ett långt samarbete med en rad tivolin tagit fram ett instruktionsmaterial, som finns samlat under fliken Tivolifysik, för den som vill komma på besök med klassen. Besök hemsidan för Tivolifysik (ny flik)

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/ovriga-resurser/tivolifysik - 2025-11-07

Analemma - Solens rörelse över himlen under året

Årskurs: 4-6, 7-9, GymnasietÄmnesområde: AstronomiI det här experimentet följer vi solens rörelse över himlen under ett helt år (!) och ritar upp dess rörelsemönster, ett så kallat analemma. Under året kan man notera att solens höjd varierar. Den står lågt på vintern och högt på sommaren.Ingen rak linjeMan kan då tänka sig att om man mäter solens läge exakt vid samma tid, till exempel middagstid,

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/d/analemma-solens-rorelse-over-himlen-under-aret - 2025-11-07

Kapplöpning med burkar

Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Kraft och rörelse Föremål med samma form och massa kan bete sig väldigt olika då de rullar nerför en backe. Hur snabbt ett rullande föremål accelererar beror delvis på hur dess massa är fördelad i förhållande till rotationsaxeln. Vilket följande experiment illustrerar. Material Två identiska kakburkar av plåt. Tio stora metallpackningar (se bild ovan) som varde

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/j-l/kapplopning-med-burkar - 2025-11-07

Tröghetsmoment och balans

Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Kraft och rörelse Fördelningen av ett föremåls massa bestämmer var tyngdpunkten ligger men även tröghetsmomentet och hur lättbalanserat föremålet är. I det här experimentet utgörs föremålet av en pinne försedd med en klump lera.   Material En träpinne, cirka 1 meter lång, med diametern 1-2 centimeter. En klump lera. Eltejp att sätta fast lerklumpen med. Tillver

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/s-u/troghetsmoment-och-balans - 2025-11-07

Dykaren

Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Kraft och rörelse Vad avgör om något flyter eller sjunker? I det här experimentet kan du visa och förklara fenomenet genom att klämma på en PET-flaska. Du får tips om tre olika sorters ”dykare” som du kan använda dig av. Dykarna kan antingen tillverkas av en pipett (ett dropprör) eller en genomskinlig kulspetspenna av enklaste modell eller utgöras av en ketchup

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/d/dykaren - 2025-11-07

Gyroskopiska cykelhjul

Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Kraft och rörelse I den tyngdlösa tillvaron i en rymdfärja, som kretsar runt Jorden, experimenterar astronauterna med ett leksaksgyroskop. Trots att de knuffar till det snurrande gyroskopet pekar dess rotationsaxel envist åt samma håll. Alla roterande hjul har denna egenskap. Ett roterande cykelhjul kämpar till exempel effektivt mot alla försök att ändra rotati

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/g-i/gyroskopiska-cykelhjul - 2025-11-07

Flyg med Bernoulli

Årskurs: 7-9 Ämnesområde: Kraft och rörelse Det vi kallar för Bernoullis princip förklarar allt från hur höststormar kan få plåttak att lyfta till hur en frisbee flyger genom luften. Material En stor trådrulle. En bit tunn kartong. Till exempel ett visitkort eller ett spelkort. En knappnål med stort huvud. Tillverka Klipp till kartongen så att du får en bit med sidan cirka 7 centimeter lång. Tryck

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/e-f/flyg-med-bernoulli - 2025-11-07

Svävande bollen

Årskurs: 7-9 Ämnesområde: Kraft och rörelse Det är lätt att få en boll att sväva stabilt på en osynlig luftström! Försök dra bollen ut ur luftströmmen och du känner kraften som drar bollen tillbaka. Men det är inte bara luftströmmen som påverkar bollen. Med hjälp av en liten papperslapp kan du även se att bollen i sin tur påverkar luftströmmen. Experimentet ger dig också en idé om varför ett flygp

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/s-u/svavande-bollen - 2025-11-07

Resonanspendel

Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Kraft och rörelse En mycket liten kraft just i rätt ögonblick kan få en mycket tung pendel att svänga med stora utslag. Material En större plåtburk eller plåthink med handtag och lock. Det fungerar även utan lock men risken är att innehållet spiller ut. Tomma, nya färgburkar kan exempelvis köpas i färghandeln. Sand eller något annat tungt att fylla burken med.

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/p-r/resonanspendel - 2025-11-07

Faller mackan alltid upp och ner?

Årskurs: 4-6, 7-9 Ämnesområde: Kraft och rörelse Har du tappat en smörgås någon gång? Landade den då med den kletiga sidan neråt? Just det! I detta experiment testar du om det verkligen är så, eller om det som kallas Murphys lag  - det vill säga lagen om att allt som KAN gå fel går fel - bara är en myt. Material Tre stora skivade formfranska, cirka 100 skivor. En eller helst flera brödrostar. Ett

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/e-f/faller-mackan-alltid-upp-och-ner - 2025-11-07

Hitta kroppens tyngdpunkt

Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Kraft och rörelse Hur högt en människa kan hoppa beror på hur högt hon förmår lyfta sin tyngdpunkt. Men var finns kroppens tyngdpunkt och kan vi påverka tyngdpunktens läge i kroppen? Med hjälp av en bräda får du svar på frågorna. Material  En cirka 2,5 meter lång bräda, 25 centimeter bred och minst 2-3 centimeter tjock. En kloss eller något liknande som kan fun

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/g-i/hitta-kroppens-tyngdpunkt - 2025-11-07

Bild i tomma intet

Årskurs: 7-9 Ämnesområde: Ljus och ljud När du tittar på diabilder eller ser en film - har du tänkt på var bilden egentligen är? Är bilden på filmen eller skärmen, i luften eller i åskådarens öga? Detta experiment hjälper dig att undersöka och förstå hur du ser. Material En diaprojektor. En diabild. En enkel skärm. En penna, en träpinne eller en meterstav. Tillverka (mindre än 15 minuter) Placera

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/d/bild-i-tomma-intet - 2025-11-07

Se fläcken försvinna

Årskurs: 4-6, 7-9 Ämnesområde: Ljus och ljud Nu ser du den - nu är den borta! Det här experimentet förklarar varför en suddig, färgad fläck utan skarpa kanter ser ut att blandas upp med färgerna runt omkring och försvinna. Material Rosa papper, 1 ark. Blå pappersfläck (cirka 2-3 centimeter i diameter). Transparent ritpapper eller smörpapper eller annat, delvis genomskinligt, papper. Tillverka (5 m

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/s-u/se-flacken-forsvinna - 2025-11-07

Se djupt med två ögon

Årskurs: F-3, 4-6, 7-9 Ämnesområde: Ljus och ljud Genom att bara använda ett öga tar man bort den information hjärnan behöver för att bestämma avstånd. Ett enkelt experiment visar hur beroende vi är av vårt djupseende. Material En jämntjock penna. En metallpackning/metallbricka där hålet är lite större än pennans tjocklek. En knytnävsstor klump modellera. Eventuellt en bit tråd. Tillverka Ställ pa

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/s-u/se-djupt-med-tva-ogon - 2025-11-07

Se moirémönster

Årskurs: Gymnasiet Ämnesområde: Våglära och optik Med hjälp av så enkla ting som en kam och en spegel - eller möjligen två kammar - kan du skapa vackra och överraskande mönster, så kallade moirémönster. Dessa mönster kan i mer avancerade sammanhang användas för att demonstrera interferensfenomen, det vill säga hur vågrörelser påverkar varandra. Material  Två likadana kammar eller en kam och en spe

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/s-u/se-moiremonster - 2025-11-07

Förstoringsglas av papp

Årskurs: 4-6, 7-9 Ämnesområde: Ljus och ljud Ett litet hål i en styv pappskiva kan fungera som förstoringsglas och hjälpa ögat att fokusera på ett föremål som ligger mycket nära. Tyvärr kan begränsningen av mängden ljus som kommer genom hålet göra att föremålet verkar suddigt. Material En bit kartong (10x15 centimeter). Knappnål eller synål. Aluminiumfolie. En lampa. Gärna med möjlighet att regler

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/e-f/forstoringsglas-av-papp - 2025-11-07

Storlek och avstånd

Årskurs: 4-6. 7-9 Ämnesområde: Ljus och ljud Du kan lura din hjärna att tro att två olika stora, men i övrigt likadana föremål, i verkligheten har samma storlek. Detta kan göras genom att man tar bort de naturliga referenserna till föremålens storlek och avstånd. Du kan sedan jämföra vad du ser när du har begränsat din information med vad du ser när du har all information. Material Skokartong med

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/s-u/storlek-och-avstand - 2025-11-07

Polaroidglasögon

Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Ljus och ljud, Våglära och optik När ljus reflekteras, till exempel i en vattenyta eller i en våt vägbana, blir ljuset polariserat. Detta betyder att ljuset, som normalt svänger i alla riktningar, efter reflektionen bara svänger i en riktning. Ett par solglasögon med polaroider kan därför släcka ut reflexer - men bara om polaroiderna är monterade på rätt håll.

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/p-r/polaroidglasogon - 2025-11-07

Kalejdoskop och hörnreflektor

Årskurs: 4-6, 7-9 Ämnesområde: Ljus och ljud Två speglar med gångjärn gör ett kalejdoskop som ger många bilder av ett föremål. Antalet bilder beror av vinkeln mellan speglarna. När du placerar speglarna på en tredje spegel åstadkommer du en reflektor som skickar ljuset tillbaka i samma riktning som det kom från. Material Tre speglar cirka 15x15 centimeter. Plastspeglar är bäst eftersom det är myck

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/j-l/kalejdoskop-och-hornreflektor - 2025-11-07

Titta in i oändligheten

Årskurs: 4-6, 7-9 Ämnesområde: Ljus och ljud Om du någonsin stått mellan två speglar som varit vända mot varandra, känner du väl till den till synes oändliga raden av spegelbilder som till sist försvinner i fjärran. De här experimenten återskapar motsvarande flöden av bilder. Material Två speglar av glas eller allra helst av plast, 30x30 centimeter. Någon form av hållare för speglarna, se tips ned

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/s-u/titta-i-oandligheten - 2025-11-07