Vad kan en historiker forska om?

Av Sofia Hermansson - Publicerad den 23 februari 2023
Christina, Patrick och Karin gruppfoto
Fr v: Christina Dackling, Patrick van der Geest och Karin Jedeberg

Som doktorand är du en väldigt viktig del av forskningen vid institutionen och Lunds universitet. Men vilka ämnen intresserar sig våra forskarstuderande för till exempel? Vi bad våra tre nyaste doktorander som startade hösten 2022 inom Nationella forskarskolan i historiska studier att beskriva sina forskningsområden.

Karin Jedeberg: "Mitt projekt handlar om abortmotstånd i Skandinavien mellan åren 1973 och 2010. Jag kommer att studera hur abortmotståndet organiserade sig som social rörelse efter att fri abort hade införts i Sverige, Norge och Danmark, och hur samt vilka strategier de använde sig av för att nå ut med sitt budskap."

Christina Dackling: "Min undersökning handlar om klädkonsumtion i Blekinge under 17- och 1800-talen. Genom bouppteckningar och bevarade föremål som källor kommer jag studera vilka material blekingarna klädde sig i, och jämföra detta över tid och i olika grupper i befolkningen"

Patrick van der Geest: "Under de kommande åren ska jag studera hur globalt verksamma familjeföretag drev övergången från kolonial till imperialistisk exploatering redan på 1700-talet genom en fallstudie av företaget Hope & Co."

Läs också: Magnus forskar om medeltiden

Läs mer om forskarutbildningen

Nationella forskarskolan i historiska studier (webbplats)