Hanne Sanders första mottagaren av Allhemsstiftelsens pris till Einar Hansens minne

Publicerad den 27 november 2019

Lundahistorikern Hanne Sanders blir den första mottagaren av Allhemsstiftelsens pris till Einar Hansens minne. Priset delas ut till den eller dem som i Einar Hansens anda främjat undervisning och forskning i Öresundsregionen. Priset delas ut vid en ceremoni på Malmö Rådhus den 14 november då pristagaren får 250 000 kronor.

Hanne Sanders har varit föreståndare för Centrum för Öresundsstudier vid Lunds universitet, tidigare kallat Centrum för Danmarksstudier, och påbörjade den bokserie som fortfarande ges ut av Centrum för Öresundsstudier. I bokserien har Sanders författat eller varit redaktör för en rad publikationer med fokus på relationer mellan Sverige och Danmark och jämförelser mellan de båda länderna.

Genom sina insatser som historiker, redaktör och föreståndare för Centrum för Öresundsstudier har Hanne Sanders aktivt verkat för forskning och undervisning om Öresundsregionen och förhållandet mellan grannländerna Danmark och Sverige från medeltiden till idag.

Mer om Hanne Sanders arbete och publikationer finns här: portal.research.lu.se/portal/sv/persons/hanne-sanders(49d94091-70b7-4236-bfb1-8d918f254644).html