Tio tips att skriva en bra tenta

Följande text är en översättning av ”Ten Essay Tips”, skriven av Robert Pearce, redaktör på tidskriften History Review. Texten är även bearbetad för att bättre passa studier inom humaniora i en svensk kontext.

Tio tips att skriva en bra tenta

Att skriva ett bra svar på en essäfråga innebär ett verbalt hantverkskunnande som bara kommer från övning. Det finns ingen genväg till framgång, och ingen universalformel som löser alla problem. Det som följer är alltså bara råd, inga order. Dock kan det vara värt att tänka på följande:

1. Svara på frågan, hela frågan och inget annat än frågan. Du kan bara få poäng på det som är relevant, så tänk efter före du skriver. Tänk på vad som efterfrågas, och gör en plan. Många lärare råder studenter att söka efter nyckelord. Det är goda råd, men kom ihåg att varje ord i en mening har en mening, så läs noga.

2. Var rak och tydlig. Låt inte någonting vara öppet för tolkning vad du egentligen menar. Om du inte kan formulera ett relevant argument svarar du inte på frågan.

3. Det första stycket är det absolut viktigast om du vill undvika de två vanligaste fällorna: att ta upp irrelevanta saker och att vara för berättande. Försök göra tre saker: a) analysera frågan genom att definiera dess mening och olika variabler, b) dela in frågan i flera delar (med ett stycke till varje del), och c) identifiera ditt argument eller flera alternativa tolkningar. Använd gärna ett iögonfallande inledande mening – för att väcka läsaren från den koma som kan infinna sig när man rättar tentor – men inte enbart för att 'set the scene' eller berätta en historia. Detta finns det ingen tid för.

4. Det sista stycket är också viktigt. Ta inte in något nytt faktamaterial här, och väck inte någon ny fråga (t.ex. ska du inte berätta vad Hitler gjorde efter 1933 om du har besvarat frågan om hur man kan förklara hur han kom till makten). Återgå istället till frågan och svara så koncist som du kan, och se till att det överensstämmer med vad du har skrivit tidigare. Det kanske låter skruvat, men försök med att skriva konklusionen först, då vet du precis var du vill landa i din sammanfattning.

5. I huvudtexten ska du koncentrera dig på ett tema per stycke. Varje stycke bör ha ett argument, eller tolkning eller generalisering, som stöds av fakta. Du måste ha båda, annars blir det bara löst tyckande. Ge ditt argument i första meningen, och stöd din tes genom att ge relevanta detaljer (men akta dig för att hamna i ett detaljträsk).

6. Återge fakta och bevis, inte bara forskares tolkningar och åsikter. Citera gärna forskarens bevisföring, hur de förklaringar skeenden. Kom ihåg att t.ex. historia är en rekonstruktion av det förflutna baserat på de källor som har bevarats – inte en samling åsikter. Ge dina historiska fakta plats i huvudtexten, göm dem inte i en fotnot eller i en bilaga i ett försök att få din text att se mer akademisk ut.

7. Det är en balansgång, men försök att ge mest utrymme till de mest relevant teman, i relation till vilken fråga som har ställts. Kom ihåg att det är lätt att lägga oproportionerlig mycket tid på den första delen, så att du måste rusa igenom resten. Av detta skäl är det nog klokt att inte lämna sina bästa idéer till sist i en essä, speciellt på en salstenta.

8. Om du förväntas göra detta, ge referenser till dina citat och glöm inte att paginera (dvs. att sätta sidnummer). Försök aldrig plagiera någon annans arbete, inte ens enklare fraser. Det är lätt att upptäcka, och får alltid konsekvenser.

9. Oavsett vad du skriver är formalian viktig. Om det är en hemtentamen bör du tänka på att använda tillräckligt stort radavstånd, ett lagom stort typsnitt och konsekvent referenshantering. Om det är en salskrivning där du skriver för hand, försök att få skriften läsbar. Ge plats för examinatorn att göra marginalanteckningar och kommentarer, och numrera sidorna. Kolla igenom stavning och grammatik. Försök – åter igen – att var så klar och tydlig som du bara kan. Om du inte kan uttrycka dig klart kommer du ovillkorligen förlora på detta. Examinationen beror mycket på hur väl förberedd du är. Goda vanor är lika lätta att lägga till med som dåliga vanor, så träna på att uttrycka dig väl och nöj dig inte med att nästan vara riktigt bra.

10. Om du skriver på en hemtenta ska du skriva flera versioner. Genom att lägga undan texten en stund för att sedan återkomma till den är det lättare att upptäcka vad som kan göras bättre. Därför är det väldigt viktigt att börja skriva en hemtentamen i god tid, så tidigt som du kan.  Så se till att du har tid för att revidera ditt arbete. Stryk irrelevanta meningar. Skriv om den oklara meningen. Omorganisera strukturen till det bättre. Om du blir mer nöjd kommer din lärare också bli det. Originalartikeln publicerades ursprungligen i History Review 1999, och återfinns på URL:
Sidansvarig: sofia.hermanssonhist.luse | 2020-06-22