Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 530501 sökträffar

Rydbergdagarna 2024 Program

Nationellt resurscentrum för fysik – NRCF Rydbergdagarna 2024 1/5 Rydbergdagarna 2024: Program Den första gymnasielärarkonferensen Rydbergdagarna har två teman: halvledar- och nanofysik samt attosekundfysik. Rydbergdagarna arrangeras av Nationellt resurscentrum för fysik (NRCF) vid Lunds universitet i samarbete med Kungliga Fysiografiska Sällskapet (KFS) i Lund. Schema Tid Innehåll Plats Dag 1 – o

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-01/Rydbergdagarna_2024_Program.pdf - 2025-06-07

Solution exercises

Exercises 1. Attosecond pulse trains (a) We consider odd harmonics of a fundamental laser field at 800 nm between 21 and 37 and assume that they are in phase at , and that they have the same amplitude. Calculate the temporal intensity resulting from the superposition of the harmonic, and estimate the duration of the individual pulses. Note: The duration of a pulse with the form is given approximat

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-01/Solution%20exercises.docx - 2025-06-07

Appendix final 20250311

APPENDIX Funktioner av en variabel Anta allmänt att vi vill mäta en variabel g , men att det av olika anledningar inte går. Däremot kan vi mäta variabeln x och beräkna g enligt sambandet g = G(x) , som vi känner. Vi tar då upp en mätserie som innehåller mätvärdena x 1, x 2, …, x n. Denna mätserie ger oss medelvärdet x av och standardavvikelsen s x men vi vill ha g av och s g. Medelvärdet g av skri

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-03/Appendix%20final%2020250311.docx - 2025-06-07

Appendix final 20250311

A1 APPENDIX Funktioner av en variabel Anta allmänt att vi vill mäta en variabel g, men att det av olika anledningar inte går. Däremot kan vi mäta variabeln x och beräkna g enligt sambandet g = G(x), som vi känner. Vi tar då upp en mätserie som innehåller mätvärdena x1, x2, …, xn. Denna mätserie ger oss medelvärdet xav och standardavvikelsen sx men vi vill ha gav och sg. Medelvärdet gav skrivs: 𝑔!

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-03/Appendix%20final%2020250311.pdf - 2025-06-07

Workshop NRCF 20250311 final

Nationellt Resurscentrum för Fysik, 2025-03-11 www.nrcf.lu.se Mätfel i gymnasiefysiken Workshop Elisabeth Nilsson, Lena Claesson & Lukasz Michalak Nationellt resurscentrum för fysik Nationellt Resurscentrum för Fysik, 2025-03-11 www.nrcf.lu.se Stående uppvärmning Bilda par – finn en “främling” Svara, var och en, på 3 frågor (2 min): o “Varför har du valt att vara med här?” o “Vad förväntar du att

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-03/Workshop%20NRCF%2020250311%20final.pdf - 2025-06-07

Workshop NRCF 20250311 final

Helping students learn uncertainty and significant figures Mätfel i gymnasiefysiken Workshop Elisabeth Nilsson, Lena Claesson & Lukasz Michalak Nationellt resurscentrum för fysik Nationellt Resurscentrum för Fysik, 2025-03-11 www.nrcf.lu.se Stående uppvärmning Bilda par – finn en “främling” Svara, var och en, på 3 frågor (2 min): “Varför har du valt att vara med här?” “Vad förväntar du att lära di

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-03/Workshop%20NRCF%2020250311%20final.pptx - 2025-06-07

Workshop material final 20250311

Experimentell metodik Mätfelsbehandling Antalet gällande siffror En mätning som anges som 12 cm eller 1,2 dm eller 0,12 m eller 0,00012 km anges med lika många, dvs. två, gällande siffror (värdesiffror, signifikanta siffror). Detta innebär att alla uttrycken har samma noggrannhet. Nollor i början är inte gällande, de beror bara på valet av enhet. Nollor i mitten är gällande och nollor i slutet av

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-03/Workshop%20material%20final%2020250311.docx - 2025-06-07

Workshop material final 20250311

Workshop om mätfelsbehandling NRCF 2025 1 Mätfelsbehandling Antalet gällande siffror En mätning som anges som 12 cm eller 1,2 dm eller 0,12 m eller 0,00012 km anges med lika många, dvs. två, gällande siffror (värdesiffror, signifikanta siffror). Detta innebär att alla uttrycken har samma noggrannhet. Nollor i början är inte gällande, de beror bara på valet av enhet. Nollor i mitten är gällande och

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-03/Workshop%20material%20final%2020250311.pdf - 2025-06-07

En I08-3 statisticsOnWomenInScience

en_I08-3_statisticsOnWomenInScience My Name: Women in science: numbers Are  women  under-­‐represented  in  science  and  engineering?  In  the  following  pages,  you  will  find  some  graphs  and  tables   that  provide  answers  in  numbers.  But  what  do  these  sta?s?cs  really  say?  What  can  you  conclude  from  them  and  what   would  be  an  over-­‐interpreta?on  of  the  data? Befor

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-05/en_I08-3_statisticsOnWomenInScience.pdf - 2025-06-07

En TN01 lightSignals 3

en_TN01_lightSignals Teacher  notes  on  “Say  it  with  light”  |  page  1  of  12     Notes for teachers on  module  01:     Say it with Light     For  more  than  two  thousand  years,  humans  have  used  light  to  send  and  receive  information  over  long   distances.  Today,  most  of  us  are  far  more  dependent  on  optical  telecommunication  than  we  imagine.  The   internet  as  w

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-05/en_TN01_lightSignals_3.pdf - 2025-06-07

En TN04 eyeAndVision

en_TN04_eyeAndVision Teacher notes on “Eye and Vision” | page 1 of 6 Notes for teachers on Module 4 Eye and Vision Many say that the eye is the window to the soul but for several years people have been trying to open a window into the workings of the eye! It is fascinating how the human eye can help us to see so many things of different shapes, sizes and colours, near and far by adjusting itself i

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-05/en_TN04_eyeAndVision.pdf - 2025-06-07

En WS06-2 warmLight

en_WS06-2_warmLight It  is  not  easy  to  transform  electricity  into  light  alone.  A  por5on  of  the  energy  will  always  be  ‘lost’   as   heat,   limi5ng   the   efficiency   of   the   light   source.   It   is   not   just   light   that   can   generate   heat,   however.  Heat  can  generate  light  too,  and  it  can  help  us  to  understand  what  light  is. With  this  worksheet,

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-05/en_WS06-2_warmLight.pdf - 2025-06-07

En WS07-1 doubleSlit

en_WS07-1_doubleSlit What  is   light?  As  you  might  guess,  many  men  and  women  have  pondered  on  this  ques9on  and   come  up  with  very  different  answers.  In  the  17th  century,  Chris9aan  Huygens  suggested  that  light   propagates  like  water  waves.  He  encountered  fierce  opposi9on  from  Newton,  who  believed  that   light  consisted  of  small  corpuscles,  something  

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-05/en_WS07-1_doubleSlit.pdf - 2025-06-07

En WS07-2 singleSlit

en_WS07-2_singleSlit 1 Actually,   light   waves   do   go   around   the   corners   of   a   house.   But   there   is   a   significant   difference  in  scale:  light  waves  are  one  million  9mes  smaller  than  sound  waves.  That's  why  the  effect  is  so  small  that  you   cannot  see  the  light  bending  around  the  house  (which  is  much  larger).  On  the  other  hand,  you  can

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-05/en_WS07-2_singleSlit.pdf - 2025-06-07

En WS08-1 careerPreferences

en_WS08-1_careerPreferences 1)___ Challenging  tasks 2)___ Con2nuously  learning   something  new 3)___ High  salary 4)___ For  my  job  to  be  well-­‐ reputed  and  for  me  to  be   recognised  as  a  good   employee   5)___ Flexibility  in  organizing  your   work  and  working  hours 1)___ Crea2vity 2)___ Pa2ence  and  persistence 3)___ Maths  skills 4)___ English  skills 5)___ Taking  ini2a2

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-05/en_WS08-1_careerPreferences.pdf - 2025-06-07

Sv AB03 ljusetsvag

Namn: Linser och Teleskop | Ljusets väg Photonics Explorer | AB 3.1 Ljusets väg 1/3 Är se att tro? Vi vet alla att ljuset färdas i rätalinjer, men forskare har hittat sätt att böja och kontrollera ljus mycket noggrant – med hjälp av linser. Du kan använda linser för att få föremål att se annorlunda ut och lära dig hur astronomer tittar på stjärnor För det här experimentet behöver ni en uppsättning

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-05/sv_AB03_ljusetsvag.pdf - 2025-06-07

Sv M02 AB02-2 faergblandning

M02 Arbetsblad 2.2: Färgblandning t Namn: färger| blandning Photonics Explorer | AB 2.2 Färgblandning 1/3 2.2 Hitta rätt färg Vilken är din favoritfärg? Hur skapar du den? Om vi får möjlighet att välja färg på en penna, en väska eller en T-shirt, så tar vi gärna en färg vi gillar. Idag tar vi för givet att en produkt kommer i ett val av färger. Kemister har arbetat hårt för att hitta molekyler som

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-05/sv_M02_AB02-2_faergblandning.pdf - 2025-06-07

Sv M02 FB02-1 regnbaagen

M02 Faktablad 2.1: Regnbågen Faktablad färger |regnbåge Photonics Explorer | Fb 2.1 Regnbågens färger 1/1 2.1 Hemligheten bakom regnbågens färger Vad nu? Varifrån kommer alla färger i regnbågen? Här är hemligheten: Alla regnbågens färger finns i det vita soljuset. Vitt är en blandning av alla färger. Vänta en minut! När man blandar alla vattenfärger blir resultatet mörkt. Desto fler färger man bla

https://www.nrcf.lu.se/sites/nrcf.lu.se/files/2025-05/sv_M02_FB02-1_regnbaagen.pdf - 2025-06-07