Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 534552 sökträffar

Vem bär skulden för mordet på Fadime? : en kvantitativ och en kvalitativ innehållsanalys av dagspressartiklar

Medierna spelar en viktig roll i hur vi formar våra värderingar och uppfattningar om omvärlden. Mediernas sätt att framställa ett fenomen är i hög grad avgörande för vårt sätt att förstå det. Främlingsfientlighet och rasism är ämnen som har fått stor betydelse på senare tid då extremhögern har varit på frammarsch runt om i Europa. Det är därför viktigt att studera vilken roll medierna har i detta

IT -- idag och imorgon : IT-användarens och IT-utvecklarens användning av och tankar kring kommunikation med IT

Aim: To investigate the problem of IT-users and IT-developers and their different abilities to use IT and communicate by means of IT, caused by differences in the background of the two categories, their knowledge and experience. Also to investigate what this problem may lead to when developing IT-related services and products. Method/material: Ten semi-structured interviews of about ten hours all

Mjuka värden i en hård bransch : NCC - en framtidskonstruktion eller ett fuskbygge?

Syfte: Syftet med undersökningen är att studera relationen mellan den kommunicerade profilen och de anställdas identifiering samt att undersöka om självrefererande kommunikation (auto-communication) existerar, och i så fall om den påverkar identiteten. Metod: Profilen undersöks dels genom dokumentanalys, dels genom kvalitativa samtalsintervjuer. Identiteten och förekomsten av självrefererande komm

Internkommunikation i en modern, mellanstor organisation och medarbetaren

Omvärldens allt snabbare förändringstakt har medfört stora omvälvningar i hur organisationer organiserar sig. Tidseffektivitet, produktionsökning, personalnedskärning, etc. har fyllt många organisationsteoretiska böcker om huruvida man organiserar i den moderna tiden. Eftersom den statiska tidsåldern är över, förväntas av organisationer att de anpassar sig, utvecklar sig och effektiviserar sig med

Samtalsstrukturen i chatt & ICQ: en kvalitativ innehållsanalys

Problem: Jag har alltid haft ett stort intresse för språk och kommunikation. Framförallt tycker jag det är spännande med nya kommunikationsformer som hela tiden dyker upp genom samhällets tekniska framsteg. Två av dessa kommunikationsformer som är utspridda i dagens kommunikativa samhälle är chattning och ICQ. Därför tyckte jag det kunde vara intressant att undersöka dessa samtal lite närmare, hur

Livsfarliga kossor? : köttbranschens, myndigheternas och konsumenternas hantering av galna ko-sjukan

Problem: Galna ko-sjukan blev ett uppmärksammat problem redan 1995 och i Sverige blev det på allvar uppmärksammat under år 2000. Medierna rapporterade i form av skrämselpropaganda om sjukdomen. Köttkonsumtionen förändrades och medvetenheten om sjukdomen och kött ökade. Nu har det gått några år och vi undrar om hur konsumenter, myndigheter och köttbranschen har blivit påverkade av sjukdomen och äve

Film ideologier: en innehållsanalys av den kvinnliga hjälten i amerikansk actionfilm

Problem: Ett av mina stora intressen är film och dess sätt att fungera och skapa betydelser. Utifrån detta breda ämnesområde valde jag att fokusera på det ätt på vilket filmen överför ideologier och värderingar om kvinnan. Den amerikanska dominansen i dagens svenska filmutbud har inneburit att den populära genren amerikansk actionfilm är bekant för de flesta. Den amerikanska actionfilmen porträtte

Dialog : något som alla talar om men som ingen vet vad det är : en multipel tolkande ansats

Problem Vi har tre frågeställningar som vi vill få svar på: - Är det givet att en organisation som bjuder till samtal verkligen kan få igång en dialog? - Är det självklart att människor är öppna för och intresserade av att föra en dialog? - Är det viktigt att den som driver samtalet behärskar dialogtekniken? Syfte Syftet med uppsatsen är tvådelat: - Vi vill ta reda på om det finns ett klimat på Ga

Kvinnan & Veckorevyn : en fallstudie, 1999-2001

Problem: Veckopress, i huvudsak den som är riktad till kvinnan, har en tendens att skapa och bibehålla en viss form av medial "kvinnokultur". Veckorevyn är, enligt vår mening, ett bra exempel på just en sådan tidning. För en ungefär två år sedan, augusti 2000, tillträdde Emma Hamberg posten som Veckorevyns chefredaktö r. Hamberg hade för avsikt att förändra tidningen på ett, enligt henne

SVT, på gott eller ont? : en granskning av debatten i DN och SvD

Sedan monopolets fall har mediesituationen i Sverige förändrats mycket. SVT är inte längre ensamma aktörer på marknaden. Många frågor har uppstått efter monopolet föll. Bland annat hur SVT ska anpassa sig för att kunna behålla publiken i framtiden när utbudet och konkurrensen från andra kanaler ständigt växer. Syftet med den här uppsatsen är att granska debatten kring SVT i Dagens Nyheter (DN) och

Den borgerliga webbretoriken : en retorikanalys av de borgerliga partiledarnas nyhetsbrev på webben

Problem: Vi har vant oss vid politikernas retoriska framföranden på torgen, i riksdagen, i debatter och på TV. Till dessa arenor har Internet tillkommit. Webben innebär onekligen en ny sorts kontroll för partierna och de är inte i lika hög grad utlämnade till de traditionella medierna. Men för en framgångsrik webbprofilering måste partierna likväl tillämpa retoriska strategier. Partiledarnas popul

Verklighetsskapande : en studie i dokumentär skildring

SYFTE: Mitt syfte i denna uppsats är att söka klarlägga och ge kunskap om hur dokumentärfilmen återger en verklighet ur ett innehållsligt och stilistiskt perspektiv. Syftet ämnar jag fullfölja genom att söka besvara frågan: hur ser dokumentärfilmens verklighet ut? Det jag har tittat på i filmerna har därmed varit de kännetecknande dragen som har funnits i respektive film, filmernas fokus, deras st

Mediernas skildring av föräldraledighet - en diskursanalys med genusaspekt

Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur de valda dagspressartiklarna skildrar LO:s lagförslag om föräldraledighet, ur ett genusperspektiv. Frågeställning: Vilka samhälleliga maktstrukturer - som exempelvis kön - som kan utläsas i de valda dagspressartiklarna, som ska granskas i min analys? Metod: Jag har använt mig av diskursanalys som arbetsredskap vid min undersökning kring hur fö

Manpowers företagskultur : ur ett konsultperspektiv

Problem: Bemanningsbranschen har under de senaste åren ökat oerhört. Allt fler företag ser konsulter som ett alternativ till fasta anställningar. Nya marknadsdelar som exempelvis vården har blivit tillgängliga vilket gjort att bemanningsföretagen kunnat bredda sin verksamhet. I denna växande bransch finns behovet av en specifik företagskultur för de konsulter som inte fysiskt befinner sig på det k

Information i överflöd : en studie av ledares användande av e-post

Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka hur ledare använder sig av e-post som kommunikationsmedel i sitt dagliga arbete. Frågeställningar: Hur och varför använder ledare e-post? Hur upplever ledare användandet av e-post? Hur påverkas ledares arbete av e-post? Undersökningen: Vi har använt oss av en kvalitativ intervjumetod och genomfört 14 intervjuer med mellanchefer inom fem företag i Tetra Pak

Journalistiska val : objektivitet i demokratins tjänst?

Problem: Inom medierna idag och i synnerhet tidningar, finns ett ekonomiskt krav och en hög produktionstakt som gör att viktiga centrala stötestenar som objektivitet och neutralitet får stryka på foten. Andra värden är viktigare än de som en gång bildade basen för tidningarna. Hur har detta förändrats? Undersökningens frågeställning är Objektivitet är ett omstritt ämne som är en central sten inom

"Vad döljer sig bakom detta, vad är betydelsen, och vad innebär det för företaget?" : en organisationsstudie med fokus på meningsskapande, subkulturer och kommunikationsmönster

Problem: Uppsatsen tar sin utgångspunkt i övertygelsen att den närmaste sociala och materiella arbetssituationen har störst betydelse för hur vi som organisationsmedlemmar tolkar vår tillvaro för att skapa mening av denna. Därmed antas olika arbetskontexter kunna skapa olika kulturer och sätt att kommunicera inom en och samma organisation. Uppmärksamhet på en organisations kulturella mångfald är n

Positionering : en begreppsstudie och en metodprövning

Problem: Undersökningen avser att svara på följande frågeställningar med avseende på det studerade företaget: 1) Vilken position önskar företaget uppnå i förhållande till konkurrenterna? 2) Hur ser ledningen och de anställda på det egna företagets position i förhållande till konkurrenterna? 3) Vilken är företagets position idag, i förhållande till konkurrenterna? 4) Vad gör företaget för att förfl

Interaktiv kulturförmedling på Internet: när användarna skapar innehållet

Uppsatsens syfte är att bidra till en förståelse för hur Internets interaktiva karaktär kan utnyttjas för att främja meningsskapande kommunikation där mottagaren, i minst lika stor utsträckning som sändaren, har möjlighet att påverka kommunikationens innehåll. Jag hoppas därmed att kunna inspirera museer och andra kulturförmedlande institutioner till att utveckla mer interaktiva och meningsskapand

Nya, glada och effektiva organisationer : om kommunikation på svenska mångkulturella arbetsplatser

Uppsatsens huvudsakliga syfte har varit att undersöka hur kulturell mångfald upplevs och inverkar på den interpersonella internkommunikationen på ett antal olika mer eller mindre heterogena svenska arbetsplatser. Samtidigt har det handlat om att försöka upptäcka (om det finns några) eventuella likheter i fråga om attityder och agerande bland de tillfrågade medarbetarna. Uppsatsen består av två del