Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 529925 sökträffar

Gymnasie

Vårt utbud för gymnasie är utformat för att ge en djupare inblick i vår historia. Vi lyfter blicken och ser större historiska perspektiv där vi kan sätta in Sverige i världshistorien. Vi har ett övergripande fokus på källkritik, mänskliga beteendemönster och samhällsförändringar. Detta gör att visningarna inte bara passar i historieundervisningen, utan även kan fungera i flera ämnen.Det finns även

https://www.historiskamuseet.lu.se/undervisning/gymnasie - 2025-05-01

Järnåldern

Årskurs 4-6. Utanför Lund ligger en liten by som heter Uppåkra. På järnåldern var det en av de viktigaste platserna i Norden. Här har det funnits en hövdingahall, ett stort hantverksområde och ett tempel. I samband med kristnandet av det danska riket läggs Uppåkra ner och man flyttar därifrån. Med utgång i Uppåkras tusenåriga historia bjuds eleverna in i järnålderns Skåne.60 min Boka ett skolbesök

https://www.historiskamuseet.lu.se/undervisning/jarnaldern - 2025-05-01

Uppåkra - kampen om makten

Högstadiet och gymnasium Under en stor del av järnåldern, från ca 100 f. Kr. till 1000-talet e. Kr. var Uppåkra en av norra Europas viktigaste platser. Templet i Uppåkra har tolkats vara en central plats för religionen under järnåldern och har tillsammans med hövdingahallen bildat ett maktens centrum. Det är inte svårt att tänka sig att flera maktkamper har utspelat sig här.I den moderna har Uppåk

https://www.historiskamuseet.lu.se/undervisning/uppakra-kampen-om-makten - 2025-05-01

Bör man äta mumie?

Högstadiet och gymnasium I vår etnografiska sal gömmer sig inte bara spännande föremål, utan även flera reseskildringar. Dessa vittnar bland annat om en tid då man ville upptäcka världen och etablera sig i den internationella handeln. I utställningen finns exempel på varför man kanske inte alltid ska lita på att de souvenirer man får med sig hem från en resa är helt äkta. Man får även se ett tydli

https://www.historiskamuseet.lu.se/undervisning/bor-man-ata-mumie - 2025-05-01

Yxor på rad

Högstadiet och gymnasium I sten- och bronsålderssalen står stenyxorna på rad. Allt är ordnat efter typologi, precis som det ska vara - eller? Utställningen vittnar kanske egentligen mer om mellankrigstiden och det ideal som fanns då. Här har vi facit till vår forntid och därför behövs det inte utrymme för nya tolkningar. Med utgångspunkt i utställningen pratar vi inte bara om dåtidens arkeologi, u

https://www.historiskamuseet.lu.se/undervisning/yxor-pa-rad - 2025-05-01

Döden - ett bekymmer?

Gymnasie Döden är ständigt närvarande på museet, både i form av mänskliga kvarlevor och gravgåvor. Historiska museet förvaltar även den anatomiska samlingen, som från början kommer från den Anatomiska institutionen. Kvarlevorna i denna samling användes främst för att utbilda läkarstudenter i anatomi, men också för att beskriva variationer mellan olika grupper och olika tidsperioder. Mänskliga kvar

https://www.historiskamuseet.lu.se/undervisning/doden-ett-bekymmer - 2025-05-01

Anatomiska samlingen - en filmserie i tre delar.

Gymnasie Vi behöver prata och berätta om det som kan anses vara svårt – för att inte glömma, och för att inte upprepa historiska misstag. Den anatomiska samlingen vid Lunds universitet överfördes till Historiska museet 1995 från Anatomiska institutionen. Den innehåller mänskliga kvarlevor från olika perioder, främst från Sverige men även från andra länder. Den här filmserien är framtagen för att l

https://www.historiskamuseet.lu.se/undervisning/digitalt-material-skolor/anatomiska-samlingen-film - 2025-05-01

Universitet

Som lärare på universitet är du varmt välkommen att boka ett besök hos oss. Vi erbjuder visningar i samtliga utställningar, som kostar 750 kr och tar 1h. Det går även bra att boka ett gratis studiebesök där du själv anordnar din aktivitet.Vi arbetar även med objektbaserat lärande (OBL), där ni bokar in ett tillfälle där studenterna får arbeta aktivt med problem och koncept genom observation och ha

https://www.historiskamuseet.lu.se/undervisning/universitet - 2025-05-01

Följ i historiens fotspår

Nytt digitalt skolprogram på Historiska museet. Tack vare en generös donation från Sparbanksstiftelsen Finn kommer Historiska museet nu att aktivt kunna arbeta fram nytt digitalt material som är skräddarsytt för skolor. Genom detta projekt kan vi plocka fram föremål ur vårt magasin och visa det digitalt för Skånes elever. Detta gör att vi nu kan arbeta aktivt med lokalhistoria - direkt i klassrumm

https://www.historiskamuseet.lu.se/undervisning/folj-i-historiens-fotspar - 2025-05-01

Vill du vara med i referensgruppen?

Följ i historiens fotspår - nytt digitalt skolprogram på Historiska museet. Vi söker lärare i åk 1-6 som vill delta i referensgruppen för framtagning av vårt nya digitala utbud för skolor. Referensgruppen ska bistå med information och feedback under projektets gång. Sedan 2016 erbjuder Historiska museet anpassade skolvisningar från förskoleålder till och med gymnasiet. Under 2020-2022 påbörjade vi

https://www.historiskamuseet.lu.se/folj-i-historiens-fotspar/referensgrupp - 2025-05-01

Nedladdningsbart material

För skolor Här hittar du nedladdningsbart material som är producerat av Historiska museet. Allt material kan användas fritt i din undervisning. Saknar du något eller har du önskemål? Hör av dig så kan vi förhoppningsvis hjälpa dig! Har du frågor kring vårt utbud för skolor? Maria SiikMuseipedagog046-222 47 11maria [dot] siik [at] luhm [dot] lu [dot] se Förberedelsehäfte Förbered dig inför museibes

https://www.historiskamuseet.lu.se/undervisning/digitalt-material-skolor/nedladningsbart-material - 2025-05-01

Enkätundersökning

Följ i historiens fotspår Nedan finner du den enkät som fylls i inför Marias besök i er klass. Skulle det uppstå problem med enkäten kan du nå mig via mail maria.siik@luhm.lu.se eller telefon 046-2224711. Stort tack för ditt deltagande! Vilken årskurs undervisar du i? 1 2 3 4 5 6 I vilken utstäckning använder du följande digitala verktyg? Frågor Dagligen Varje vecka En gång i veckan Varannan vecka

https://www.historiskamuseet.lu.se/formular/enkatundersokning - 2025-05-01

Efter häckningen

Post-LUVRE – den bråda tiden mellan häckning och bortflyttning Trots att fågelsången tystnat i fjällbjörkskogen råder i juli och augusti febril aktivitet bland fåglarna. Det är mycket som skall hinnas med innan höstflyttningen kan påbörjas, både för ungarna och deras föräldrar. Kanske har den här vuxna bergfinkshanen blivit räknad av både inventerare och ringmärkare. Hur många häckande fåglar finn

https://www.luvre.lu.se/projekt/fjallbjorkskogen/efter-hackningen - 2025-05-01

Fjällbjörkskogens insekter

Insekt-LUVRE Inventering av insekter på fjällbjörk startade 1967 med huvudsyfte att få ett mått på variationen i mängd tillgänglig föda för insektätande fåglar i fjällbjörkskog. Dessutom ger inventeringen en bild av vilka insektgrupper som uppehåller sig på bladen av fjällbjörk i detta område, proportionerna mellan dessa grupper, hur antalet varierar år från år och skillnaden mellan två olika type

https://www.luvre.lu.se/projekt/fjallbjorkskogen/fjallbjorkskogens-insekter - 2025-05-01

Fjällbjörkens frösättning

Insekt-LUVRE Från 1979 har insekt-LUVRE utökat sin verksamhet till att även omfatta fjällbjörkarnas sexuella aktiviteter. Målet är att få ett relativt mått på trädens frösättning genom att bedöma blomningens intensitet. Antalet honblommor kan tänkas utgöra ett gott mått på hur mycket frön som blir tillgängligt till hösten och nästa vår. Resultat Resultaten från åren före 1988 går inte att jämföra

https://www.luvre.lu.se/projekt/fjallbjorkskogen/fjallbjorkens-frosattning - 2025-05-01

Fjällheden

Fjällheden är troligen bland de stabilaste naturmiljöerna i vårt land. Den enda direkta mänskliga aktiviteten av betydelse för fjällheden är renskötseln, även om nedfallande näringsämnen, sur nederbörd och klimatförändringar också påverkar. Eftersom så mycket av vår naturmiljö i övrigt är starkt påverkat av människan är det speciellt intressant att följa fåglarnas trender i denna stabila miljö.

https://www.luvre.lu.se/projekt/fjallheden - 2025-05-01

Fjällhedens fåglar

På kalfjället finns en speciell fågelfauna, där inte minst vadarfåglarna spelar en framträdande roll. Vi räknar fjällhedens fåglar varje år, både nära trädgränsen och högre upp på fjället där fågeltätheten är lägre. Vad säger våra data?Tre olika inventeringsprogram pågår på fjällheden, nämligen fjällhedsytorna K1 och K2 vid Kraipe cirka 20 km SO om Ammarnäs, linjeinventeringar på fjällen runt Amma

https://www.luvre.lu.se/projekt/fjallheden/fjallhedens-faglar - 2025-05-01

Projekt

Projekt Våra inventeringar ger information om tillståndet i vår fjällfauna och drivs av proffs- och amatörforskare från Sverige och utlandet. Fjällbjörkskogen Fjällheden Ringmärkning

https://www.luvre.lu.se/projekt - 2025-05-01

Ringmärkning

Genom åren har det fångats och ringmärkts många tiotusentals fåglar inom LUVREs olika delprojekt. Ringmärkningen och de undersökningar som samtidigt görs på fågeln i handen fyller flera funktioner i vår strävan efter att förstå fjällfåglarnas ekologi. Från infångade fåglar får vi information om ålder, kön, energireserver och ruggning (fjäderbyte). Genom att fånga fåglar på samma sätt varje sensomm

https://www.luvre.lu.se/projekt/ringmarkning - 2025-05-01

Hjälp till

Vill du delta i LUVRE? LUVREs verksamhet har först och främst kännetecknats av deltagarnas nyfikenhet, envishet och entusiasm för fåglarna och naturen. Det har forskningsmässigt varit högt i tak - det är många nya forskningsidéer och metoder som setts dagens ljus inom LUVRE. Några har lett fram till banbrytande upptäckter, andra är för evigt glömda. Antalet deltagare i LUVRE har varierat starkt ge

https://www.luvre.lu.se/hjalp-till - 2025-05-01