Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 531310 sökträffar

Studentprojekt

Varje termin genomför våra studenter flera journalistiska projektarbeten som en integrerad del av kandidatprogrammet i journalistik. Foto: Ola Isaksson Till vänster hittar du mer information och länkar för att kunna ta del av deras arbeten. Har du frågor om projekten? Hör av dig till Andreas Mattsson som är programansvarig för Journalistutbildningen. Vad gör tidigare studenter idag? Möt några tidi

https://www.journalistik.lu.se/studentprojekt - 2025-05-09

Welcome to School of Journalism!

School of Journalism at Lund University is specialised in digital journalism in a global context. Students study about the theoretical frameworks that exist within contemporary and future journalism as well as practising digital journalism in a real newsroom environment. Foto: Johan Bävman The teachers and instructors at School of Journalism are media researchers and practicing journalists with ex

https://www.journalistik.lu.se/welcome-school-journalism - 2025-05-09

Samverkan

Medarbetare och studenter vid Journalistutbildningen arbetar regelbundet med uppdrag i samarbete med externa uppdragsgivare. Vi har bland annat koordinerat projekt- och utbildningsinsatser av varierande längd och omfattning tillsammans med Bonnier News Local, Gota Media, Media Evolution, Arbetsförmedlingen, Malmö stad, Lunds kommun, Raoul Wallenberg-institutet, Publicistklubben, Havsakademin och Ø

https://www.journalistik.lu.se/samverkan - 2025-05-09

Forskare möter filmare

Forskare möter Filmare stimulerar och underlättar möten mellan forskning och samhälle. Plattformens uppdrag är att utgöra en länk mellan forskare och filmproducenter för att utveckla och producera dokumentära berättelser där forskningen får spela en viktig roll. Forskare möter Filmare (FmF) har funnits sedan 2001 och står bakom en lång rad produktioner som sänts i de stora tv-kanalerna i Sverige.

https://www.journalistik.lu.se/samverkan/forskare-moter-filmare - 2025-05-09

Ung i Malmö

Ung i Malmö var ett projekt som syftade till att föra fram röster om hur det är att vara ung i Malmö. Projektet genomfördes 2017 och 2018. Redaktionen bestod årligen av 30 ungdomar från den kommunala sommarlovssatsningen ”Sommarpraktik i grundskolan” och leddes av redaktörer som till vardags studerar vid Journalistutbildningen vid Lunds universitet.Redaktionen var belägen på Media Evolution City i

https://www.journalistik.lu.se/samverkan/ung-i-malmo - 2025-05-09

Lästips: tre texter om tillgänglighet

Här hittar du korta sammanfattningar av och länkar till tre texter om tillgänglighet: en handbok, en forskningsstudie och en intervju. Handboken Skapa en tillgänglig lärmiljö (2023)En handbok för högskolepedagoger utvecklad av Anna Jälknäs och Heidi Wåxberg. Författarna är lärare och specialpedagoger som vill ge en grundläggande förståelse för funktionsnedsättningar och praktiska tillvägagångssätt

https://www.education.lu.se/aktuella-teman/tillganglighet/lastips-tre-texter-om-tillganglighet - 2025-05-09

Inspera

Inspera är ett verktyg för digitala tentor. Här kan du läsa om vad du kan göra med verktyget och hur du får tillgång till det. Du hittar också information om hur du kan arbeta tillgängligt med Inspera och var du kan vända dig om du behöver hjälp. Examinera digitalt med InsperaDu kan använda Inspera för att examinera dina studenter digitalt, antingen i sal eller på distans. Enkelt uttryckt kan du g

https://www.education.lu.se/inspera - 2025-05-09

Olika sätt att använda video i undervisningen

Här kan du läsa om olika sätt att använda video i din undervisning, när de passar och vilka fördelar som finns med dem. Du hittar också lärarexempel och några saker du bör tänka på när du använder video. Komplettera kurslitteraturen med video Du kan spela in video som studenterna får titta på innan en föreläsning eller ett seminarium på plats. Det kan vara ett alternativ eller komplement till att

https://www.education.lu.se/skapa-video/olika-satt-att-anvanda-video-i-undervisningen - 2025-05-09

Fem råd när du skapar video

När passar videoformatet? Hur lång ska videon vara? Och hur får man bra ljud? På den här sidan får du fem konkreta råd för när du ska skapa och använda video i din undervisning. 1. Fundera över syftet Innan du spelar in en video bör du fundera över vad syftet med den ska vara. Det hjälper dig att avgöra om, och i så fall på vilket sätt, du ska använda video i din undervisning. Det underlättar ocks

https://www.education.lu.se/aktuella-teman/skapa-video/fem-rad-nar-du-skapar-video - 2025-05-09

Lästips: tre texter om video i en pedagogisk kontext

Hur kan video användas i undervisningen och vad säger forskningen? Här hittar du korta sammanfattningar av och länkar till tre texter om video i en pedagogisk kontext. Lärarperspektiv: video som pedagogiskt redskap (2023)Hur kan undervisning med video se ut i praktiken? Nadja Sörgärde undervisar inom organisation och ledarskap på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. I den här texten kan du läsa

https://www.education.lu.se/aktuella-teman/skapa-video/lastips-tre-texter-om-video-i-en-pedagogisk-kontext - 2025-05-09

Hela kursutbudet som en lista

Här hittar du alla aktuella kurser för vårterminen 2024. För exakta datum och tider se kalendariet och filtrera på verktyg eller funktion. Majoriteten av våra workshops, webbinarier, verktygsvisningar och seminarier hålls digitalt i Zoom. Vissa seminarier eller längre utbildningar ges på plats. Alla evenemang ges på svenska eller engelska. Vi skräddarsyr även kurser och workshops och kommer ut til

https://www.education.lu.se/events/hela-kursutbudet-som-en-lista - 2025-05-09

Projektet Att stärka formerna för tillgänglig och inkluderande undervisning

Behovet av pedagogiskt stöd växer. För att effektivisera stödet har Enheten för undervisningsstöd startat ett tvåårigt projekt som kommer att fokusera på kompetenshöjande insatser, gemensamma riktlinjer, och en ny rådgivande funktion för att skapa en enhetlig strategi för tillgänglig och inkluderande undervisning vid Lunds universitet. Fler studenter behöver pedagogiskt stödLunds universitet ska v

https://www.education.lu.se/aktuella-teman/tillganglighet/projektet-att-starka-formerna-tillganglig-och-inkluderande-undervisning - 2025-05-09

Personuppgifter och dataskydd inom utbildning och vid studentkontakt

Här hittar du information om områden där hantering av personuppgifter är vanligt förekommande inom utbildning. Studenter och personuppgiftshanteringEn stor del av universitetets medarbetare har dagligen kontakt med studenter. Det är inte enbart utbildningsadministratörer, studierektorer och lärare som kommunicerar med studenter utan även andra roller och funktioner kommer ofta i kontakt med studen

https://www.education.lu.se/digitala-verktyg/digital-examination/personuppgifter-och-dataskydd-inom-utbildning-och-vid-studentkontakt - 2025-05-09

Digital examination

Personuppgiftsbehandling vid digital examination Som huvudregel gäller att samma förhållningssätt ska tillämpas för personuppgiftsbehandling vid examination på distans som vid sedvanlig examination. Om syftet med en inspelning är att utgöra underlag för examination eller dokumentation av obligatoriskt moment, är inspelning tillåten. Om studenterna vid vanlig salstentamen ska identifiera sig och öv

https://www.education.lu.se/digitala-verktyg/digital-examination/personuppgifter-och-dataskydd-inom-utbildning-och-vid-studentkontakt/digital-examination - 2025-05-09