Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 536924 sökträffar

Högstadiet

Årskurs 7-9. Utbudet för årskurs 7-9 är utformat i enighet med läroplanen och kursplanen för historia. Här lyfter vi blicken och ser på historien ur ett bredare perspektiv. Genom att djupdyka i historier från 1700-, 1800- och 1900-talen kan vi se tydliga exempel på hur dåtidens ideal har präglat historieskrivningen. Det finns även möjlighet att få lära sig mer om de senaste arkeologiska metoderna

https://www.historiskamuseet.lu.se/skolor/hogstadiet - 2025-07-11

Gymnasie

Vårt utbud för gymnasie är utformat för att ge en djupare inblick i vår historia. Vi lyfter blicken och ser större historiska perspektiv där vi kan sätta in Sverige i världshistorien. Vi har ett övergripande fokus på källkritik, mänskliga beteendemönster och samhällsförändringar. Detta gör att visningarna inte bara passar i historieundervisningen, utan även kan fungera i flera ämnen.Det finns även

https://www.historiskamuseet.lu.se/skolor/gymnasie - 2025-07-11

Järnåldern

Årskurs 4-6. Utanför Lund ligger en liten by som heter Uppåkra. På järnåldern var det en av de viktigaste platserna i Norden. Här har det funnits en hövdingahall, ett stort hantverksområde och ett tempel. I samband med kristnandet av det danska riket läggs Uppåkra ner och man flyttar därifrån. Med utgång i Uppåkras tusenåriga historia bjuds eleverna in i järnålderns Skåne.60 min Boka ett skolbesök

https://www.historiskamuseet.lu.se/skolor/jarnaldern - 2025-07-11

Uppåkra - kampen om makten

Högstadiet och gymnasium Under en stor del av järnåldern, från ca 100 f. Kr. till 1000-talet e. Kr. var Uppåkra en av norra Europas viktigaste platser. Templet i Uppåkra har tolkats vara en central plats för religionen under järnåldern och har tillsammans med hövdingahallen bildat ett maktens centrum. Det är inte svårt att tänka sig att flera maktkamper har utspelat sig här.I den moderna har Uppåk

https://www.historiskamuseet.lu.se/skolor/uppakra-kampen-om-makten - 2025-07-11

Bör man äta mumie?

Högstadiet och gymnasium I vår etnografiska sal gömmer sig inte bara spännande föremål, utan även flera reseskildringar. Dessa vittnar bland annat om en tid då man ville upptäcka världen och etablera sig i den internationella handeln. I utställningen finns exempel på varför man kanske inte alltid ska lita på att de souvenirer man får med sig hem från en resa är helt äkta. Man får även se ett tydli

https://www.historiskamuseet.lu.se/skolor/bor-man-ata-mumie - 2025-07-11

Yxor på rad

Högstadiet och gymnasium I sten- och bronsålderssalen står stenyxorna på rad. Allt är ordnat efter typologi, precis som det ska vara - eller? Utställningen vittnar kanske egentligen mer om mellankrigstiden och det ideal som fanns då. Här har vi facit till vår forntid och därför behövs det inte utrymme för nya tolkningar. Med utgångspunkt i utställningen pratar vi inte bara om dåtidens arkeologi, u

https://www.historiskamuseet.lu.se/skolor/yxor-pa-rad - 2025-07-11

Döden - ett bekymmer?

Gymnasie Döden är ständigt närvarande på museet, både i form av mänskliga kvarlevor och gravgåvor. Historiska museet förvaltar även den anatomiska samlingen, som från början kommer från den Anatomiska institutionen. Kvarlevorna i denna samling användes främst för att utbilda läkarstudenter i anatomi, men också för att beskriva variationer mellan olika grupper och olika tidsperioder. Mänskliga kvar

https://www.historiskamuseet.lu.se/skolor/doden-ett-bekymmer - 2025-07-11

Anatomiska samlingen - en filmserie i tre delar.

Gymnasie Vi behöver prata och berätta om det som kan anses vara svårt – för att inte glömma, och för att inte upprepa historiska misstag. Den anatomiska samlingen vid Lunds universitet överfördes till Historiska museet 1995 från Anatomiska institutionen. Den innehåller mänskliga kvarlevor från olika perioder, främst från Sverige men även från andra länder. Den här filmserien är framtagen för att l

https://www.historiskamuseet.lu.se/undervisning/digitalt-material-skolor/anatomiska-samlingen-film - 2025-07-11

Universitet

Som lärare på universitet är du varmt välkommen att boka ett besök hos oss. Vi erbjuder visningar i samtliga utställningar, som kostar 750 kr och tar 1h. Det går även bra att boka ett gratis studiebesök där du själv anordnar din aktivitet.Vi arbetar även med objektbaserat lärande (OBL), där ni bokar in ett tillfälle där studenterna får arbeta aktivt med problem och koncept genom observation och ha

https://www.historiskamuseet.lu.se/undervisning/universitet - 2025-07-11

Följ i historiens fotspår

Nytt digitalt skolprogram på Historiska museet. Tack vare en generös donation från Sparbanksstiftelsen Finn kommer Historiska museet nu att aktivt kunna arbeta fram nytt digitalt material som är skräddarsytt för skolor. Genom detta projekt kan vi plocka fram föremål ur vårt magasin och visa det digitalt för Skånes elever. Detta gör att vi nu kan arbeta aktivt med lokalhistoria - direkt i klassrumm

https://www.historiskamuseet.lu.se/undervisning/folj-i-historiens-fotspar - 2025-07-11

Vill du vara med i referensgruppen?

Följ i historiens fotspår - nytt digitalt skolprogram på Historiska museet. Vi söker lärare i åk 1-6 som vill delta i referensgruppen för framtagning av vårt nya digitala utbud för skolor. Referensgruppen ska bistå med information och feedback under projektets gång. Sedan 2016 erbjuder Historiska museet anpassade skolvisningar från förskoleålder till och med gymnasiet. Under 2020-2022 påbörjade vi

https://www.historiskamuseet.lu.se/folj-i-historiens-fotspar/referensgrupp - 2025-07-11

Nedladdningsbart material

För skolor Här hittar du nedladdningsbart material som är producerat av Historiska museet. Allt material kan användas fritt i din undervisning. Saknar du något eller har du önskemål? Hör av dig så kan vi förhoppningsvis hjälpa dig! Har du frågor kring vårt utbud för skolor? Maria SiikMuseipedagog046-222 47 11maria [dot] siik [at] luhm [dot] lu [dot] se Förberedelsehäfte Förbered dig inför museibes

https://www.historiskamuseet.lu.se/undervisning/digitalt-material-skolor/nedladningsbart-material - 2025-07-11

Enkätundersökning

Följ i historiens fotspår Nedan finner du den enkät som fylls i inför Marias besök i er klass. Skulle det uppstå problem med enkäten kan du nå mig via mail maria.siik@luhm.lu.se eller telefon 046-2224711. Stort tack för ditt deltagande! Vilken årskurs undervisar du i? 1 2 3 4 5 6 I vilken utstäckning använder du följande digitala verktyg? Frågor Dagligen Varje vecka En gång i veckan Varannan vecka

https://www.historiskamuseet.lu.se/formular/enkatundersokning - 2025-07-11

Om vår forskning

Fakultetens forskning och forskarutbildning bedrivs vid Musik-, Konst- och Teaterhögskolorna samt i samarbete med Inter Arts Center. Fakulteten har fyra forskningsämnen: fri konst, teater, musik samt musikpedagogik. Genom denna bredd har vi etablerat oss som en av de internationellt sett ledande forskningsinstitutionerna inom det konstnärliga och musikpedagogiska området, en position som vi vill f

https://www.konstnarliga.lu.se/om-var-forskning - 2025-07-11

Program

Soaré | Rögle Säteri | 13 sep kl 18 Välkommen till en välljudande kväll med fokus på betydelsen av konstnärlig utbildning. 18:00 Kvällen inleds med tal och mingel Erik Renström, Rektor Lunds universitet Sanimir Resic, Dekan Konstnärliga fakulteten Kajsa von Geijer, medlem i filantropiska rådet (LU) och kvällens värdinna 19.00 Musik Göran Söllscher, gitarr Heitor Villa-Lobos : Preludium nr 1  Stanl

https://www.konstnarliga.lu.se/program - 2025-07-11

Samtal om konst och vetenskap

En seminarieserie vid Lunds universitet målet är att konstnärliga kompetenser samt konstnärlig- och kulturinriktad kunskap ska verka tillsammans med övrig vetenskaplig kunskapsbildning och bygga universitetets framgångar i utbildning och forskning i betydligt högre grad än idag  För flera av världens främsta universitet är konstnärlig och kulturell verksamhet en självklar och oumbärlig del av prof

https://www.konstnarliga.lu.se/samtal-om-konst-och-vetenskap - 2025-07-11