Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 534937 sökträffar

Kunskapsöverföring för kompetensutveckling: en analys av strategier för kunskapsöverföring på Sigma Exallon Information AB

Bakgrund: Då företag i allt högre grad konkurrerar med sin kunskap och innovations-förmåga krävs det ett effektivt utnyttjande av den kompetens som individerna i företaget besitter. Genom företagets strategier kan kunskap ledas och fördelas på ett sådant sätt att det stimulerar till kunskapsuppbyggnad i organisationen. Syfte: Att analysera de strategier som används för kunskapsöverföring i en orga

Intressentutvärdering av högskoleutbildningen Fritidsarbete och Fritidskultur

Uppsatsen är en intressentutvärdering av utbildningsprogrammet Fritidsarbete och fritidskultur. Syftet är att undersöka utbildningen i förhållande till arbetslivets krav och de krav som ställs på en akademisk utbildning. Vi kommer även att undersöka vad som ligger till grund för att studenterna känner en osäkerhet inför framtida arbetsuppgifter. De teoretiska perspektiv som vi har använt oss av di

Mentorprogram för ömsesidig utveckling - En studie av dubbelriktatlärande inom Stockholms stadsbibliotek

Bakgrund: Ständig utveckling och nytänkande blir allt viktigare för alla organisationer bland annat till följd av den snabba teknikutvecklingen i världen, ökad konkurrens och en större medvetenhet och högre krav hos konsumenter. Samtidigt står många verksamheter inför stora pensionsavgångar de närmaste åren vilket gör att de äldre medarbetarnas kunskap riskerar att gå förlorad. Mentorprogram har t

Ledarutveckling : en analys av ett program för mellanchefer

Bakgrund: Varje år genomförs en mängd ledarutbildningar och utvecklingsprogram där företag, organisationer och kommuner satsar en ansenlig mängd pengar på att få bättre chefer, utan att veta vad det egentligen leder till. För att kunna använda det man lärt sig eller för att överhuvudtaget kunna lära sig något krävs att olika förutsättningar är uppfyllda, såväl före, under som efter en utbildning.

Forumteater är något mer - En interaktiv teaterform som pedagogisk metod

Inledningsvis ges en bakgrund till teaterformen med dess historiska och pedagogiska förankring. Begrepp som behandlas är förändring och reflektion samt hur dessa kan ses i relation till dramapedagogik. Forskning inom dramapedagogik i Sverige visar att Forumteatern kan placeras inom ett kritiskt frigörandeperspektiv. Fokus i detta perspektiv är kopplingen till samhällengagemang samt att reflektione

Det livslånga lärandet ur ett utbildningspolitiskt respektive marknadsekonomiskt perspektiv

Livslångt lärande är ett begrepp som används i många sammanhang. Den enkla vardagsförståelsen av livslångt lärande som lärande under hela livet låter sig utvecklas till ett mer nyanserat och komplext begrepp som används med olika syften i olika sammanhang beroende på den underliggande synen på individen i samhället. I syfte att undersöka hur synen på individens lärande kommer till uttryck i ett ut

Kunskapsförmedling och maktdistribution i arbetslivet

Knowledge mediation and power distribution are common subjects in everyday life. In school knowledge and learning are keywords for the activity, while on the other hand industries have production and benefits as major subjects. Despite these differences between school and industry they both can be discribed as learning organizations. This could be made to facilitate a gaining of knowledge in effor

Rekryterares yrkeskunnande: en intervjustudie

Bakgrund: Bemanningsföretag är en ganska ny företeelse på den svenska arbetsmarknaden och alltfler företag väljer att använda sig av deras tjänster, vilket har bidragit till att det råder hård konkurrens inom branschen. Det främsta konkurrensmedlet för ett bemanningsföretag är att snabbt och effektivt kunna förse företag i behov av personal med kompetent arbetskraft. Rekryterare jobbar just med at

Att vara lärare i ett multietniskt klassrum En studie om lärarnas upplevelse av sitt yrke i det högmoderna samhället

Denna uppsats riktar sig till alla som är intresserade av utbildningsfrågor i det högmoderna samhället vi lever i. Mitt syfte är att genom kvalitativa intervjuer fånga upp de insikter hos lärarna som uppstår i kontexten multietnisk klassrum. Teoretiker Bourdieu, Giddens och Abdeljlil dominerar teori avsnitt med sina begrepp. Begreppen används som verktyg i analysen. Där belyser jag med hjälp av de

Kulturturism och bildning : en studie av resandets innebördför fem kulturturisters lärande och utveckling

Kunskap har fått en ökad betydelse för människans fritid. Trenden har därför gått från en utpräglad rekreationsturism till en så kallad kulturturism där fler och fler turister söker något som uppfyller deras önskan om att lära sig något. Kulturturism har av många forskare förknippats med kunskap, lärande och bildning. Trots denna koppling mellan kulturturism och lärande har det dock inte kommit nå

Meningsskapande vid en omorganisation i hemvården: regression, stagnation och utveckling

Bakgrund: Under våren 2001 genomförde Hemvården Väster i Lund en omorganisation, som innebar att all personal flyttade från separata mindre grupplokaler till en stor, gemensam lokal. Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur personalen i en hemtjänstgrupp skapar mening kring en organisationsförändring, samt ta reda på hur ledningens officiella mål återspeglas i gruppens meningsskapande.

Traineeprogram: en utvärdering av styrkor och svagheter i Sydkrafts traineeprogram utifrån ett individperspektiv

Bakgrund: Det blir allt vanligare att företag erbjuder nyutexaminerade akademiker med olika utbildningsbakgrund en väg in i organisationen med hjälp av ett traineeprogram. Detta är en typ av personal- och kompetensutvecklingsinsats som vi ansåg vara intressant och relevant att analysera utifrån ett pedagogiskt perspektiv. Syfte: Syftet med uppsatsen är att utifrån individens uppfattning utvärdera

Bilder av miljöproblem: en analys av beskrivningar av "miljöproblem" i åtta olika texter

Bakgrund: Allt fler universitet och högskolor ger utbildningar i ämnet miljövetenskap. Ett syfte är att utbilda människor som kan arbeta med att lösa de miljöproblem som skapas av det moderna samhället. I arbete med att skapa en hållbar utveckling ges utbildningen en viktig roll. Dagens globala miljöproblem är abstrakta och är i en del fall att betrakta som risker som kanske kan inträffa. Därför ä

Lärares konstitution av mening om sin undervisning - En studie av lärare inom Fordonsprogrammet på gymnasieskolan

Undersökningen är ett uppdrag från Skolverket att ta reda på hur lärare använder kursplaner. De lärare som ingår i undersökningen undervisar inom fordonsprogrammets karaktärsämnen. Syftet är att beskriva hur lärarna konstituerar mening om sin undervisning samt på vilket sätt styrdokumenten framträder. Undersökningen har utgått ifrån ett fenomenologiskt perspektiv och metoden är att analysera menin

Coaching som pedagogisk praktik

I dagens kunskapssamhälle ses individens kompetens som den viktigaste konkurrensfaktorn. Ett led i satsningen på kompetensutveckling av personal är coaching. För att närmare studera coaching som begrepp utgick vi från en kvalitativ forskningsstrategi. Vår undersökning tog utgångspunkt i intervjuer med sju yrkesverksamma coacher av den anledningen att det teoretiska material som finns att tillgå in

En studie av pedagogiken inom ett mångfaldsorienterat konsultnätverk

Stora summor pengar läggs varje år på att utbilda personal inom företag och organisationer. En intressant fråga är vilket pedagogiskt synsätt som ligger till grund för utbildningsföretagens utbildningar. Syftet med vår uppsats är att analysera vilken pedagogik som används inom ett konsultnätverk som säljer mångfaldsorienterade utbildningar, för att uppnå målet med utbildningarna: att lära organisa

Organisationskultur och pedagogiskt ledarskap samt deras inverkan på organisatoriskt lärande: en litteraturstudie

Bakgrund: I en värld som förändras i allt snabbare takt ställs nya krav på organisationer vad gäller kunskap, lärande och flexibilitet. För att överleva kan detta för många organisationer resultera i ett behov av en ny anda, en ny kultur, som i sin tur kräver en ny typ av ledarskap. Syfte: Att analysera vilken inverkan organisationskultur som genomsyras av pedagogiskt ledarskap har på organisatori

Barn med socioemotionella problem i Montessoriförskolan - En kvalitativ studie om hur pedagogiken fungerar i praktiken

En empirisk studie med kvalitativ ansats som behandlar hur Montessoriförskolor bemöter barn i åldersgruppen 3-6 år med socioemotionella problem. Vilka förutsättningar finns att genom pedagogiken inom Montessoriförskolan hjälpa barn med socioemotionella problem? Jag har för min empiriska studie valt en kvalitativ forskningsmetod. Intervjuer har genomförts med Monressoriförskollärare, och observatio

Erfarenhetsbaserat lärande i samband med organisationsutveckling : en sammanflätning av två teoretiska begrepp

Denna uppsats är en litteraturstudie med syftet att analysera hur organisationsutvecklingsprocessen (OU) samverkar med individuella lärprocesser. OU refererar till Lewins (1951) förändringsmodell i tre steg och individers lärprocess till erfarenhetsbaserat lärande ur Kolbs (1984) perspektiv. Studien har ett kvalitativt angreppssätt där utgångspunkten för metodvalet har varit det teoretiskt baserad