Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 534249 sökträffar

Håll en frågestund online!

Publicerad 19 maj 2021 När studenterna kommer till oss på Campus så är det inte bara för att gå på föreläsningar, de lär också känna miljön här, sina kursare och oss lärare. En del av att bli till det man studerar sker i detta utbyte mellan föreläsningar, övningar och tentor. Den delen är inte helt enkel att skapa om man istället undervisar på distans. Även när undervisningen sker live på Zoom så

https://www.education.lu.se/artikel/hall-en-fragestund-online - 2025-08-03

10 tips för bättre Zoom-föreläsningar

Publicerad 19 maj 2021 Hur får du din Zoom-föreläsning att fungera optimalt? Foto: ConvertKit via Unsplash Se till att du hörs tydligt, använd en extern mikrofon och kolla gärna i förväg att den fungerar som den ska.  Se till att du syns bra, om du har naturligt ljus i rummet bör det komma framifrån och inte bakifrån.  Kameran ska helst vara i ögonhöjd, för att undvika att du tittar ner på din pub

https://www.education.lu.se/artikel/10-tips-battre-zoom-forelasningar - 2025-08-03

Interaktivitet och känsla av sammanhang

Publicerad 19 maj 2021 Omställningen till digital undervisning har tvingat universitetslärare att visa prov på en imponerande uppfinningsrikedom och flexibilitet i sin undervisning. Samtidigt har många studenter lidit under omställningen och en av anledningarna till detta är att den digitala undervisningen upplevs vara enformig och att det är svårt att känna den känsla av sammanhang som är så vikt

https://www.education.lu.se/artikel/interaktivitet-och-kansla-av-sammanhang - 2025-08-03

Tvärgrupper – ett sätt att få studenterna att orka vara aktiva i Zoom

Publicerad 19 maj 2021 Den som själv är aktiv lär sig mer än den som bara lyssnar på andra. Därför jobbar jag mycket med tvärgrupper på olika sätt i min undervisning. Grundidén är att alla studenter ska få möjlighet att prata mycket samtidigt som de blir motiverade att själva ta ansvar för samtalet och därmed för sitt eget lärande. Foto: Leon via Unsplash Arbetet med tvärgrupper kan se ut på olika

https://www.education.lu.se/artikel/tvargrupper-ett-satt-att-fa-studenterna-att-orka-vara-aktiva-i-zoom - 2025-08-03

Stötta dina Zoom-trötta studenter

Publicerad 26 maj 2021 Det går inte att förutsätta att alla studenter har en bra studieteknik när de börjar på universitetet eller för den delen efter att de kommit några år in i studierna. För många innebär universitetet helt nya förväntningar på eget ansvar för arbetsmiljö och motivation. Nu ställer dessutom bytet till digital undervisning ännu högre krav på rutiner och eget engagemang. Vår nya

https://www.education.lu.se/artikel/stotta-dina-zoom-trotta-studenter - 2025-08-03

Quizzar och förlängd skrivtid

Publicerad 31 maj 2021 Ingen vill hamna i situationen att ens studenter med förlängd skrivtid inte får den tid en har planerat för dem. Att tentamen stängs ner för dem trots att en har försökt tänka på allt, har gjort alla inställningar som behövs. När man använder quizzar som examinationsform finns det i Canvas en inställning som trumfar, slår ut, en annan inställning. Foto: Luke Chesser via Unsp

https://www.education.lu.se/artikel/quizzar-och-forlangd-skrivtid - 2025-08-03

Using Virtual Labs to Teach Reaction Engineering

Av michael [dot] grimsberg [at] chemeng [dot] lth [dot] se (Michaël Grimsberg) - publicerad 1 juni 2021 Reaction Engineering introduces third-year chemical engineering students at Lund University to the principles of reactor analysis, sizing, and design. Like other similar courses, it was traditionally taught with a heavy emphasis on theory and the derivation of mathematical equations. Students co

https://www.education.lu.se/artikel/using-virtual-labs-teach-reaction-engineering - 2025-08-03

Gästföreläsare – en bra anledning till hybridundervisning

Publicerad 18 augusti 2021 Photo by M.Accelertor on Unsplash Det är inte självklart att det är studenterna som ska zooma in till en föreläsning, man kan istället tänka sig att föreläsaren finns på distans. Detta är mycket praktiskt för gästföreläsare som finns på stort avstånd och som då slipper resa. Det öppnar också för enklare samarbeten mellan lärosäten.  Det kommer att se lite olika ut ifall

https://www.education.lu.se/artikel/gastforelasare-en-bra-anledning-till-hybridundervisning - 2025-08-03

Ny editor i Padlet

Publicerad 9 augusti 2021 Bild:  Kelly Sikkema on Unsplash Padlet har gjort en uppdatering av sin inläggseditor - de kallar denna Post Composer. Det är inte en stor förändring, men utseendet ser lite annorlunda ut. Till nyheterna hör att skrivfälten för inlägg bytt plats och att ytan för att lägga till bilder, länkar mm nu fått en central plats i mitten. Det går också att jobba med flera inlägg sa

https://www.education.lu.se/artikel/ny-editor-i-padlet - 2025-08-03

Hur är det att vara student vid Lunds universitet och ha dyslexi?

Av ann-catrin [dot] johansson [at] lth [dot] lu [dot] se (Ann-Catrin Johansson) - publicerad 18 augusti 2021 Hur är det att vara student vid Lunds universitet och ha dyslexi? Hur fungerar vardagen? Malin Cronquist fick diagnosen dyslexi under sin gymnasietid. Vi fick möjligheten att träffa Malin och höra om hennes erfarenhet efter fem års studier vid Lunds tekniska högskola. Foto: Clarissa Watson

https://www.education.lu.se/artikel/hur-ar-det-att-vara-student-vid-lunds-universitet-och-ha-dyslexi - 2025-08-03

Läraren om Inspera: "Stor rikedom av frågeformat"

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 5 oktober 2021 Hans Knutsson, lektor och programchef på Ekonomihögskolan, har använt Inspera i ett par år nu och ur ett lärarperspektiv är han mycket nöjd. Han har använt verktyget både i sal och på distans och ser framför allt positivt på alla de möjligheter som Inspera erbjuder i form av många olika fråg

https://www.education.lu.se/artikel/lararen-om-inspera-stor-rikedom-av-frageformat - 2025-08-03

Rachel Forsyth invald till expertgrupp för Digital Education Content i EU

Av anna [dot] mansfeld [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Anna Mansfeld, Sektion kommunikation) - publicerad 28 augusti 2024 Rachel Forsyth vid Enheten för undervisningsstöd är utvald till att vara en av EU:s experter inom expertgrupp för digital undervisning (Digital Education Content - DEC), som är en undergrupp till EEA, europeiska utbildningsområdet (European Education Area). Foto: Johan Pe

https://www.education.lu.se/artikel/rachel-forsyth-invald-till-expertgrupp-digital-education-content-i-eu - 2025-08-03

Bings AI-verktyg Copilot – nu för studenter

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 6 september 2024 Studenter vid Lunds universitet kan nu logga in i Microsoft Bings generativa AI-verktyg Copilot med sitt studentkonto. På det viset skyddas deras uppgifter bättre än när de använder den publika versionen. Det innebär att det nu finns ett GAI-verktyg som alla studenter har likvärdig tillgån

https://www.education.lu.se/artikel/bings-ai-verktyg-copilot-nu-studenter - 2025-08-03

Prata med dina studenter om generativa AI-verktyg

Av rachel [dot] forsyth [at] edusupport [dot] lu [dot] se (Rachel Forsyth) - publicerad 10 september 2024 Verktyg för generativ AI (GenAI eller GAI) kan ha en plats i utbildningssammanhang, men dessa verktyg innebär också utmaningar. Vi lär oss alla om dessa frågor tillsammans, och det är viktigt för lärare att ha öppna samtal med studenterna om användningen av GenAI i studierna. Den här artikeln

https://www.education.lu.se/artikel/prata-med-dina-studenter-om-generativa-ai-verktyg - 2025-08-03

Canvas fortsätter vara Lunds universitets lärplattform enligt nytt avtal

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 21 oktober 2024 Canvas systemförvaltningsgrupp svarar på fem snabba frågor om det nya lärplattforms-avtalet och vad det innebär för LU:s medarbetare och studenter. Foto: Kennet RuonaCanvas vann upphandlingen i våras – vad har hänt sedan dess?Avtalet och personuppgiftsbiträdesavtalet (DPA) har undertecknats

https://www.education.lu.se/artikel/canvas-fortsatter-vara-lunds-universitets-larplattform-enligt-nytt-avtal - 2025-08-03

Få en bättre överblick av kursmaterial i Canvas – kostnadsfria workshops för studierektorer

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 22 oktober 2024 Vill du som studierektor få en bättre överblick över kursmaterialet i Canvas och förbättra kursernas pedagogiska struktur? Gå en kostnadsfri workshop och lär dig att granska och utveckla kursytor. Foto: Johan PerssonSom studierektor behöver du ha en tydlig översikt över de kurser du ansvara

https://www.education.lu.se/artikel/fa-en-battre-overblick-av-kursmaterial-i-canvas-kostnadsfria-workshops-studierektorer - 2025-08-03

Avtalet för Inspera förlängt – fortsatt möjlighet till digitala tentor

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 22 oktober 2024 Avtalet för Inspera, som används för digital tentamen vid Lunds universitet, har förlängts med ytterligare fyra år. Det innebär att både lärare och studenter kan fortsätta använda verktyget fram till september 2028. Inspera underlättar rättning och bidrar till en tryggare tentamensmiljö. Sa

https://www.education.lu.se/artikel/avtalet-inspera-forlangt-fortsatt-mojlighet-till-digitala-tentor - 2025-08-03

Nu kan vi rösta med Mentimeter!

Publicerad 12 augusti 2020 Tycker (både du och) dina studenter att föreläsningarna blir för långa i onlineklassrummet? Nu kan äntligen alla anställda använda röstningsverktyget Mentimeter för att skapa ytterligare interaktivitet i undervisningen. Med Mentimeter kan du aktivera dina studenter i ett digitalt möte/eMöte i Zoom eller Teams såväl som i klassrummet. Som lärare (eller varför inte mötesle

https://www.education.lu.se/artikel/nu-kan-vi-rosta-med-mentimeter - 2025-08-03

Hög tid för klarspråk – alla studenter har rätt att förstå

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 25 november 2024 Nytt projekt tar sig an universitetsgemensamma texter om studentstöd med klarspråk som ledord. Tanken är att användartesta, mottagaranpassa och kompetensutveckla. Att arbeta med klarspråk är inte bara lagstadgat utan ökar också förtroendet för universitetet och förbättrar arbetsmiljön för

https://www.education.lu.se/artikel/hog-tid-klarsprak-alla-studenter-har-ratt-att-forsta - 2025-08-03

Nu kan du söka uppstartsfinansiering för att utveckla kurser för lärare genom EUGLOH

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 2 december 2024 Nätverket EUGLOH (the European University Alliance for Global Health) lanserar ett så kallat seed funding-program för läsåret 2024–2025. Utlysningen gäller akademisk personal (lärare, forskare, pedagogiska utvecklare). Det internationella universitetsnätverket EUGLOH erbjuder uppstartsfinan

https://www.education.lu.se/artikel/nu-kan-du-soka-uppstartsfinansiering-att-utveckla-kurser-larare-genom-eugloh - 2025-08-03