Astrid Norén Nilsson: Jag tycker det är strålande att modellen införts vid HT-fakulteterna, och för mig som studierektor kändes det därför viktigt att ansöka och därigenom slå ett slag för den. Jag hoppas att det faktum att vi tre nu utnämnts till meriterade lärare ska uppmuntra fler lärare vid institutionen att ansöka. Det finns en mycket stor pedagogisk kompetens i kollegierna som behöver tas fasta på och lyftas fram. Även själva ansökningsprocessen skapar utrymme för många goda samtal och reflektioner.
Ulrika Holgersson: Även om vi har en lång tradition på fakulteten av pedagogiska kurser och konferenser och ett gediget utvärderings- och utvecklingsarbete genom våra kvalitetsdialoger så har vi varit sena med att införa ett pedagogiskt meriteringssystem. Det har varit mycket fokus på forskningsmeritering de senaste åren, men nu signalerar man att meriterade och excellenta lärare också har en nyckelfunktion för ett universitet i världsklass. Vi har så många lärare som i praktiken uppnår kraven och jag kan bara uppmana dem att söka i nästa omgång.
Martin Dackling: Jag är mycket glad över att ha blivit utsedd till en av HT-fakultetens första meriterade lärare. Undervisning är en av universitetets kärnuppgifter och det sätter också själva läraruppgiften i centrum: hur kan vi – beroende på kursinnehåll, nivå och andra förutsättningar – åstadkomma den bästa undervisningen? Utmärkelsen meriterad lärare är för mig ett erkännande av den kompetens och de erfarenheter jag har skaffat mig som lärare inom högre utbildning. Förhoppningsvis kommer den här typen av meriteringssystem även leda till fler pedagogiska diskussioner kollegor emellan framöver.