Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 531621 sökträffar

Se djupt med två ögon

Årskurs: F-3, 4-6, 7-9 Ämnesområde: Ljus och ljud Genom att bara använda ett öga tar man bort den information hjärnan behöver för att bestämma avstånd. Ett enkelt experiment visar hur beroende vi är av vårt djupseende. Material En jämntjock penna. En metallpackning/metallbricka där hålet är lite större än pennans tjocklek. En knytnävsstor klump modellera. Eventuellt en bit tråd. Tillverka Ställ pa

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/s-u/se-djupt-med-tva-ogon - 2025-05-01

Se moirémönster

Årskurs: Gymnasiet Ämnesområde: Våglära och optik Med hjälp av så enkla ting som en kam och en spegel - eller möjligen två kammar - kan du skapa vackra och överraskande mönster, så kallade moirémönster. Dessa mönster kan i mer avancerade sammanhang användas för att demonstrera interferensfenomen, det vill säga hur vågrörelser påverkar varandra. Material  Två likadana kammar eller en kam och en spe

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/s-u/se-moiremonster - 2025-05-01

Förstoringsglas av papp

Årskurs: 4-6, 7-9 Ämnesområde: Ljus och ljud Ett litet hål i en styv pappskiva kan fungera som förstoringsglas och hjälpa ögat att fokusera på ett föremål som ligger mycket nära. Tyvärr kan begränsningen av mängden ljus som kommer genom hålet göra att föremålet verkar suddigt. Material En bit kartong (10x15 centimeter). Knappnål eller synål. Aluminiumfolie. En lampa. Gärna med möjlighet att regler

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/e-f/forstoringsglas-av-papp - 2025-05-01

Storlek och avstånd

Årskurs: 4-6. 7-9 Ämnesområde: Ljus och ljud Du kan lura din hjärna att tro att två olika stora, men i övrigt likadana föremål, i verkligheten har samma storlek. Detta kan göras genom att man tar bort de naturliga referenserna till föremålens storlek och avstånd. Du kan sedan jämföra vad du ser när du har begränsat din information med vad du ser när du har all information. Material Skokartong med

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/s-u/storlek-och-avstand - 2025-05-01

Polaroidglasögon

Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Ljus och ljud, Våglära och optik När ljus reflekteras, till exempel i en vattenyta eller i en våt vägbana, blir ljuset polariserat. Detta betyder att ljuset, som normalt svänger i alla riktningar, efter reflektionen bara svänger i en riktning. Ett par solglasögon med polaroider kan därför släcka ut reflexer - men bara om polaroiderna är monterade på rätt håll.

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/p-r/polaroidglasogon - 2025-05-01

Kalejdoskop och hörnreflektor

Årskurs: 4-6, 7-9 Ämnesområde: Ljus och ljud Två speglar med gångjärn gör ett kalejdoskop som ger många bilder av ett föremål. Antalet bilder beror av vinkeln mellan speglarna. När du placerar speglarna på en tredje spegel åstadkommer du en reflektor som skickar ljuset tillbaka i samma riktning som det kom från. Material Tre speglar cirka 15x15 centimeter. Plastspeglar är bäst eftersom det är myck

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/j-l/kalejdoskop-och-hornreflektor - 2025-05-01

Titta in i oändligheten

Årskurs: 4-6, 7-9 Ämnesområde: Ljus och ljud Om du någonsin stått mellan två speglar som varit vända mot varandra, känner du väl till den till synes oändliga raden av spegelbilder som till sist försvinner i fjärran. De här experimenten återskapar motsvarande flöden av bilder. Material Två speglar av glas eller allra helst av plast, 30x30 centimeter. Någon form av hållare för speglarna, se tips ned

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/s-u/titta-i-oandligheten - 2025-05-01

Totalreflektion

Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Ljus och ljud, Våglära och optik Ett genomskinligt material, till exempel vatten, reflekterar i vissa fall ljus bättre än en spegel. Allt du behöver göra är att låta ljuset infalla i en lämplig vinkel. När vinkeln är tillräckligt stor kommer ljuset att reflekteras till 100 procent. Fenomenet kallas totalreflektion och förklarar bland annat hur optiska fibrer ka

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/s-u/totalreflektion - 2025-05-01

Se solens storlek

Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Ljus och ljud, Våglära och optik Genom att titta och mäta på hur en bild av solen rör sig, kan man bestämma solens storlek. Material En stor petflaska. En vagga som håller flaskan på plats. Tillverkad av till exempel en äggkartong eller två stora böcker mellan vilka flaskan kan vila stabilt. Vatten. Epoxylim eller annat starkt lim. En liten spegelbit. Helst int

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/s-u/se-solens-storlek - 2025-05-01

Parabolspeglar ger verklig bild

Årskurs: 4-6. 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Ljus och ljud, Våglära och optik Med hjälp av två konkava speglar skapar du bilder så verkliga att du kan ta på dem! Material Parabolspeglar. Finns i handeln och hos återförsäljare av lärmaterial. Laserpekare. Finns i elektronikhandeln. Tillverka Ingen tillverkning behövs. Experimentet Det finns några olika varianter av prylar som är försedda med parabolsp

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/p-r/parabolspeglar-ger-verklig-bild - 2025-05-01

Kalejdoskop att trä över huvudet

Årskurs: 4-6. 7-9 Ämnesområde: Ljus och ljud I grunden är ett kalejdoskop en triangel av speglar som visar hundratals bilder av det som placeras inuti triangeln. I det här experimentet får du bygga ett kalejdoskop som du kan trä över huvudet och även fritt forma till andra former och vinklar. Material Sex speglar, cirka 30x30 centimeter. Använd gärna plastspeglar som är ofarligare och som väger be

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/j-l/kalejdoskop-att-tra-over-huvudet - 2025-05-01

Osynligt glas

Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Ljus och ljud, Våglära och optik Ofärgade glasföremål är genomskinliga och släpper igenom i stort sett allt ljus som träffar dem. Att vi ändå kan se exempelvis en glasstav, beror på den lilla del av ljuset som trots allt reflekteras. Om vi lyckas ta bort allt det reflekterade ljuset blir föremålet osynligt! Material En bägare. En genomskinlig olja. Till exempel

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/m-o/osynligt-glas - 2025-05-01

Reflektion i juletider

Årskurs: 4-6, 7-9 Ämnesområde: Ljus och ljud Julen är en tid för reflektion. Adventsljusstaken i fönstret säger till exempel mycket om dina fönster och om hur ljuset reflekteras. Material Adventsljusstake Fönster Experimentet Observera spegelbilden av adventsljusstakens lampor i fönstret när det är mörkt ute. Vad ser du? Vad händer? Att ljuset från den tända adventsljusstaken reflekteras i glaset

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/p-r/reflektion-i-juletider - 2025-05-01

Kall metall och varm cellplast

Årskurs: Förskolan, F-3, 4-6Ämnesområde: Värme, EnergiHur kan den kalla metallen och det varma träet ha samma temperatur? Dina händer är inte alltid en bra termometer. När du rör vid olika material kommer vissa att kännas varma och andra kalla även om de har samma temperatur. Det här experimentet förklarar varför.MaterielOlika material med en plan yta som är större än din hand. Exempelvis av metal

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/j-l/kall-metall-och-varm-cellplast - 2025-05-01

Värmemaskin inte evighetsmaskin

Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Energi Den drickande fågeln är ett exempel på en så kallad värmemaskin. Den omvandlar en temperaturskillnad till en rörelse. I det här fallet temperaturskillnaden mellan huvudet som kyls genom avdunstning och den nedre delen som har rumstemperatur. Fågeln som verkar doppa näbben i all oändlighet är alltså ingen evighetsmaskin! Material En drickande fågel. Finns

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/v-y/varmemaskin-inte-evighetsmaskin - 2025-05-01

Diamagnetism

Årskurs: Gymnasiet Ämnesområde: Elektricitet och magnetism En vindruva repelleras av både nord- och sydändan  av en stark magnet. Druvan repelleras eftersom den innehåller vatten som är diamagnetiskt. Material  Två vindruvor (lika stora). Sugrör. Filmburk med lock. Knappnål. Vass kniv eller rakblad. Neodymmagnet. Tillverka Tryck in knappnålen i filmburkens lock från undersidan och sätt på locket s

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/d/diamagnetism - 2025-05-01

Magnetfältets slut

Årskurs: Gymnasiet Ämnesområde: Elektricitet och magnetism Material Rund eller rektangulär magnet (en eller flera). Två bitar wellpapp eller annan styv papp. Cirka 5x7 centimeter. Två pinnar eller blyertspennor.  Cirka sju centimeter långa med tjockleken sex millimeter. Om dina magneter är svaga bör pinnarna vara tunnare. Några gem eller små spikar. Träpinne, sugrör eller annat material som inte ä

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/m-o/magnetfaltets-slut - 2025-05-01

Heliumballong i bilen

Årskurs: 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Kraft och rörelse I det här experimentet tar vi med en heliumballong på en åktur. När man gasar åker ballongen framåt och när man bromsar åker den bakåt. Precis tvärtemot allt annat man har i bilen! Vad händer? När man gasar trycks saker bakåt. Luften i bilen, som mest består av kväve, är tyngre än heliumet i ballongen och trycks bakåt mer. Den lättare heliumba

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/g-i/heliumballong-i-bilen - 2025-05-01

Omöjliga stapeln (film)

Årskurs: F-3, 4-6, 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Kraft och rörelse Experimentet handlar om att hitta tyngdpunkten. Om man staplar på rätt sätt, kan böckerna eller klossarna staplas så att översta klossen hamnar helt utanför understa klossen. Vad är tyngdpunkt? Tyngdpunkten är den punkt där man kan tänka sig att ett föremåls hela massa är samlad. Att tänka ut var tyngdpunkten befinner sig är ofta int

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/m-o/omojliga-stapeln-film - 2025-05-01

Salta vägar

Årskurs: F-3, 4-6, 7-9, Gymnasiet Ämnesområde: Värme, Energi När det är vinter och halt på vägarna så saltas de. Experimentet visar vad som händer när is saltas och att saltvatten är flytande även om dess temperatur ligger på ganska många minusgrader. Experimentet riktar sig till både yngre och äldre elever. Material Termometer. Iskuber eller snö. Tillbringare. Salt. Sked eller hålslev.  Antecknin

https://www.nrcf.lu.se/lararresurser/lararresurser-fran-o/s-u/salta-vagar - 2025-05-01