Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 531312 sökträffar

Aktiviteter

forskningsrelaterade aktiviteter som deltagande och uppdrag Modulen "Aktiviteter" synliggör de delar av forskningen som utförs på andra sätt än genom publicering. På denna sida kan du läsa om varför du bör registrera forskningsaktiviteter och hur du gör. Därför lägger du till aktiviteterGenom att lägga till aktiviteter i LUCRIS kan du visa upp delar av ditt arbete som annars kan förbli osynliga. A

https://www.medarbetarwebben.lu.se/forska-och-utbilda/stod-till-forskning/lucris/anvanda-lucris/aktiviteter - 2025-04-29

Projekt

Syftet med modulen "Projekt" är att synliggöra hur en forskare eller forskargrupp valt att organisera sig kring ett i tid avgränsat forskningsämne. På denna sida hittar du varför du ska lägga till projekt i LUCRIS och hur du gör. Därför lägger du till projektAtt lägga till projekt i LUCRIS hjälper dig att visa din pågående forskning. Om du får extern finansiering kan det hända att finansiären kräv

https://www.medarbetarwebben.lu.se/forska-och-utbilda/stod-till-forskning/lucris/anvanda-lucris/projekt - 2025-04-29

Kontrakt

Modulen "Kontrakt" används för att koppla kontrakt (anslag) till forskningsprojekt och visar hur projekten finansieras. Här kan du läsa varför kontrakt registreras i LUCRIS (och W3D3) och vem som ansvarar för registreringen. Varför kontrakten registrerasLunds universitet har beslutat att alla forskningskontrakt ska diarieföras i W3D3 av en central kontraktsfunktion. Samtidigt registreras informati

https://www.medarbetarwebben.lu.se/forska-och-utbilda/stod-till-forskning/lucris/anvanda-lucris/kontrakt - 2025-04-29

Platsannonser och övriga annonser

Ska du annonsera ut en ledig anställning? Lunds universitet följer de statliga avtalen för platsannonsering och medierådgivning. Vid all annonsering av lediga anställningar samt vid produktion av platsannonser ska du kontakta din närmsta HR-funktion, så att de upphandlade avtalen följs. På denna sida hittar du även information om övriga typer av annonser. PlatsannonseringDin HR-funktion hjälper ti

https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/kommunikation-och-grafisk-profil/bestalla-fran-tryckerier-byraer-och-fotografer/platsannonser-och-ovriga-annonser - 2025-04-29

Fotografer

Lunds universitet har avtal med tre fotografer. Här hittar du information om hur du ska använda avtalen samt kontaktuppgifter till respektive fotograf. Fotograferna är indelade i tre kategorier med utgångspunkt i uppdragens karaktär. Du väljer alltså fotograf utifrån vilken typ av bilder du vill beställa. Alla bilder köps med fulla rättigheter, så kallade pressbilder. Hitta rätt fotografKategori 1

https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/kommunikation-och-grafisk-profil/bestalla-fran-tryckerier-byraer-och-fotografer/fotografer - 2025-04-29

Medel för lika villkor

På denna sida finns information om möjligheten att ansöka om medel för arbete med lika villkor. Innehåll på sidan:Stimulera arbetet för lika villkorMedel för gästprofessorer av underrepresenterat könMedel för insatser för lika villkor, jämställdhet och förebyggande arbete mot diskriminering inom Lunds universitetStimulera arbetet för lika villkorLunds universitet vill stimulera arbetet för lika vi

https://www.medarbetarwebben.lu.se/organisation-och-styrning/vision-mal-och-strategier/jamstalldhet-och-lika-villkor/medel-lika-villkor - 2025-04-29

Campus och lokaler

Studieplatser Campus LundLunds universitet har många studieplatser spridda över campus. För att ge en överblick över var studieplatserna finns och vilken kategori av studieplats de tillhör har denna sammanställning och karta tagits fram. Studieplatser Campus Lund (PDF, 16 MB, ny flik)Karta Studieplatser Campus Lund (PDF, 311 kB, ny flik)CampusplanLunds universitets nuvarande campusplan antogs 2012

https://www.medarbetarwebben.lu.se/organisation-och-styrning/vision-mal-och-strategier/campus-och-lokaler - 2025-04-29

Bild och film – personuppgifter och upphovsrätt

Hur påverkar Dataskyddsförordningen (GDPR) hur du får använda bilder eller filmer? När ska du ange fotografens namn i anslutning till en bild? Här hittar du en sammanfattning kring juridiken som är relevant när du arbetar med bild och film. Observera att informationen om hur vi arbetar med Dataskyddsförordningen är rekommendationer baserade på universitetets tolkning av lagen. Dataskyddsförordning

https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/kommunikation-och-grafisk-profil/bild-film-och-musik/bild-och-film-personuppgifter-och-upphovsratt - 2025-04-29

Forum och aktiviteter där du kan presentera din forskning

Lunds universitet deltar i en mängd olika aktiviteter inom forskningskommunikation där du kan vara med och presentera din forskning. Nedan listas några av dessa. BiblioteksföreläsningarPopulärvetenskapliga föredrag som är ungefär 15-40 minuter långa och hålls på bibliotek runt om i Skåne. Målgruppen varierar beroende på stad och ämne.Kontaktperson: noomi [dot] egan [at] fsi [dot] lu [dot] se (noom

https://www.medarbetarwebben.lu.se/forska-och-utbilda/stod-till-forskning/kommunicera-din-forskning/forum-och-aktiviteter-dar-du-kan-presentera-din-forskning - 2025-04-29

Kommunicera din forskning

Lunds universitet erbjuder stöd i olika former för att underlätta för dig som forskare att kommunicera din forskning. På denna sida hittar du länkar till workshoppar, utbildningar och seminarier, guider och riktlinjer, kanaler och arenor samt kontaktuppgifter till relevanta stödfunktioner. Därför är forskningskommunikation viktigtForskningskommunikation är mer än ”bara” kommunikation av forsknings

https://www.medarbetarwebben.lu.se/forska-och-utbilda/stod-till-forskning/kommunicera-din-forskning - 2025-04-29

Köpa bilder från byråer och använda gratisbilder 

Du kan beställa nya bilder direkt från de fotografer vi har avtal med. Ibland kan det även passa att vända sig till externa webbsidor och bildbanker med färdiga bilder att köpa eller ladda ner gratis. Här får du exempel på ett par sådana sidor. Ibland kan du behöva köpa bilder från en bildbyrå, till exempel när det gäller genrebilder och bilder från andra geografiska platser. Priserna kan variera

https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/kommunikation-och-grafisk-profil/bild-film-och-musik/kopa-bilder-fran-byraer-och-anvanda-gratisbilder - 2025-04-29

Riktlinjer för pressmeddelanden

Hur de bör skrivas och vad de bör innehålla I dagens mediebrus är det ofta svårt att nå fram med en nyhet. Redaktionerna runt om i landet blir överösta med pressmeddelanden. För att bli lästa är det viktigt att universitetets pressmeddelanden är skrivna på ett läsvänligt sätt. På universitetet råder meddelandefrihet och det står var och en fritt att skicka ut innehåll till journalister. Behöver du

https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/kommunikation-och-grafisk-profil/press-och-nyheter/riktlinjer-pressmeddelanden - 2025-04-29

Profilering vid externa samarbeten

Lunds universitet samarbetar ofta med externa aktörer. Här hittar du riktlinjer för hur universitetets logotyp ska hanteras tillsammans med, och i vissa fall av, andra parter. Vem får använda Lunds universitets logotyp?Generellt gäller att Lunds universitets logotyp endast ska användas där myndigheten är avsändare, som huvudman eller samarbetspartner i ett forsknings- eller annat samverkansprojekt

https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/kommunikation-och-grafisk-profil/grafisk-profil-och-logotyp/logotyp/profilering-vid-externa-samarbeten - 2025-04-29

Kommunikation och grafisk profil

Vem vill du nå, vilket är budskapet, hur når du ut och hur ska det se ut? På dessa sidor hittar du information, riktlinjer, mallar och verktyg som rör kommunikation och grafisk profil.  Lunds universitet är och vill fortsatt vara ett internationellt universitet i världsklass. Denna position bygger på att den utbildning, forskning och samverkan vi bedriver håller hög kvalitet. Omvärldens uppfattnin

https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/kommunikation-och-grafisk-profil - 2025-04-29

Producera material för tryck

Information, tips och goda exempel När du producerar material för tryck behöver du ta hänsyn till olika tekniska förutsättningar. På dessa sidor hittar du information och tips för hur du tar fram material i bästa kvalitet. UndersidorProducera trycksakerProducera annonser för tryckGoda exempel på layout för tryckMallar för ditt arbeteFör att underlätta ditt arbete finns layoutmallar i Indesign (ben

https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/kommunikation-och-grafisk-profil/grafisk-profil-och-logotyp/grafisk-profil-i-olika-kanaler/producera-material-tryck - 2025-04-29

Första hjälpen

HLR-utbildningVar 15:e anställd eller minst två på varje arbetsplats (institution eller motsvarande) inom universitetet ska ha gått Första hjälpen-utbildning där hjärt-lungräddning (HLR) ingår. Du som har gått HLR och Första hjälpen-utbildning rekommenderas att gå den kortare repetitionsutbildningen årligen, enligt Svenska HLR-rådets riktlinjer. Om det gått mer än två år sedan senaste utbildningst

https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/sakerhet/forsta-hjalpen - 2025-04-29

Grafisk profil för webb och appar

Webben är en av våra viktigaste kanaler gentemot omvärlden. För att vi ska kunna kommunicera på ett tydligt och enhetligt sätt, är det viktigt att den grafiska profilen följs även i digitala kanaler. Därför finns en styleguide med gemensam form och kodbas framtagen för webbsidor där universitetet står som avsändare. Styleguiden dokumenterar profilenliga designkomponenter och exempelsidor för webbp

https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/kommunikation-och-grafisk-profil/grafisk-profil-och-logotyp/grafisk-profil-i-olika-kanaler/digital-anvandning/grafisk-profil-webb-och-appar - 2025-04-29

Gemensam e-postsignatur

När du skickar e-post som anställd vid Lunds universitet bör det tydligt framgå att du är en del av universitetet – detta är en viktig del av vårt ansikte utåt. Nedan hittar du rekommendationer för hur du skriver din signatur, som du kan kopiera och använda som mall. Din e-postsignatur är till för att ge mottagaren kort information om din funktion och dina kontaktuppgifter. Undvik i största mån at

https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/kommunikation-och-grafisk-profil/grafisk-profil-och-logotyp/grafisk-profil-i-olika-kanaler/digital-anvandning/gemensam-e-postsignatur - 2025-04-29

Arbetsgrupp för forskningsinfrastruktur

Processerna rörande inventering, prioritering och stöd till forskningsinfrastruktur har ökat i tyngd och omfattning både vid Lunds universitet och på nationell nivå. Det finns därför ett behov av en arbetsgrupp för bevakning, analys och beredning av frågor relaterade till forskningsinfrastruktur. Arbetsgruppens huvudsakliga uppgifter är följande:Att bereda och följa upp universitetets årliga gemen

https://www.medarbetarwebben.lu.se/organisation-och-styrning/organisation/universitetsgemensamma-namnder/forskningsnamnden/arbetsgrupp-forskningsinfrastruktur - 2025-04-29

Utforma profilprodukter

Om du behöver ta fram andra typer av kläder och profilprodukter än de som redan finns i universitetets bassortiment, så ska den grafiska profilen alltid följas. Här hittar du en sammanfattning av de riktlinjer du måste tänka på när du utformar egna produkter. Mer information och exempel finns i den grafiska manualen. Letar du egentligen efter färdiga profilprodukter från universitetets bassortimen

https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/kommunikation-och-grafisk-profil/grafisk-profil-och-logotyp/grafisk-profil-i-olika-kanaler/utforma-profilprodukter - 2025-04-29