Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 530284 sökträffar

Patent, upphovsrätt, publicering och kopiering

Vilka regler gäller kring immateriella rättigheter såsom patent och upphovsrätt och vad ska du tänka på vid publicering och kopiering? På denna sida hittar du svaren. PatentDen som gjort en uppfinning kan efter ansökan beviljas patent och få ensamrätt att yrkesmässigt utnyttja uppfinningen. Detta gäller enligt Patentlagen (1967:837), som du hittar på Sveriges riksdags webbplats, riksdagen.se (öppn

https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/juridik-och-dataskydd/juridik/patent-upphovsratt-publicering-kopiering - 2025-04-29

Utlämnande av allmän handling och sekretess

Lunds universitet är en myndighet. Precis som alla andra svenska myndigheter måste universitetet följa offentlighetsprincipen som kommer till uttryck i svensk grundlag. Offentlighetsprincipen innebär en skyldighet att på begäran låta allmänheten ta del av allmänna handlingar. Frågor med anknytning till offentlighetsprincipen, som utlämnande av allmänna handlingar och sekretess, hanteras normalt på

https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/juridik/utlamnande-av-allman-handling-och-sekretess - 2025-04-29

Avtalsrätt

Behöver du hjälp med ditt avtal? Här har vi samlat information, stöd och avtalsmallar som kan vara till hjälp. Det är inte alla avtal som behöver juristhjälp. Juridiska avdelningens stöd är därför frivilligt och kan utnyttjas om du behöver det. Vi erbjuder också internutbildning på området till verksamheten – välkommen med förfrågan. En förutsättning för all avtalshantering är att du som ansvarig

https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/juridik/avtalsratt - 2025-04-29

IT, e-post, post och telefoni

PostPost, paket, hämtställen och kontaktuppgifter till universitetsposten.IT-support, felanmälan och rådgivningFå hjälp med olika IT-relaterade frågor.E-postLäs om Lunds universitets gemensamma e-posttjänsterTips och råd kring e-postskrivandeArbeta på distansDu kan arbeta på distans via webmail, trådlöst nätverk och VPN.TelefoniLäs om telefoni och att söka efter telefonnumret i Salut.DatorArbetspl

https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/it-e-post-post-och-telefoni - 2025-04-29

Krav på registrering

Den här sidan vänder sig till dig som har ansvar för att information matas in i LUCRIS. Du kan vara en forskare, eller ansvarig på din fakultet. På den här sidan kan du hitta information om vad som ska eller bör läggas in i LUCRIS. MiniminivånDen lägsta nivån för att registrera information i LUCRIS bygger på flera beslut inom Lunds universitet. Det finns bland annat ett rektorsbeslut om registreri

https://www.medarbetarwebben.lu.se/forska-och-utbilda/stod-till-forskning/lucris/krav-pa-registrering - 2025-04-29

Om oss

På denna sida hittar du information om hur arbetet med LUCRIS är organiserat. Struktur för arbetet med LUCRISLUCRIS förvaltas enligt Lunds universitets modell för systemförvaltning. Det finns en central förvaltningsgrupp, LUCRIS-förvaltningen, samt arbetsgrupper med representanter från fakulteterna. Arbetsgrupperna hanterar viktiga frågor om hur LUCRIS används och utvecklas.Varje fakultet har sin

https://www.medarbetarwebben.lu.se/forska-och-utbilda/stod-till-forskning/lucris/om-oss - 2025-04-29

Skapa CV

Syftet med modulen är att du som forskar enkelt ska kunna återanvända den data som finns registrerad i systemet för att skapa personliga, aktuella och anpassade CV:n. På denna sida hittar du hur du kan använda CV-modulen. Därför finns CV-modulenNär du som forskar lagt tid på att uppdatera LUCRIS med relevant information om dig och din forskning kan du också få ut information i form av CV:n. Bland

https://www.medarbetarwebben.lu.se/forska-och-utbilda/stod-till-forskning/lucris/anvanda-lucris/skapa-cv - 2025-04-29

Rapportörer

Den här sidan vänder sig till dig som har till uppgift att ta ut rapporter ur LUCRIS. Här hittar du information om vilken data du kan ta ut ur LUCRIS och hur du gör det. Ditt arbete med rapporter är viktigtGenom att skapa rapporter ur LUCRIS stöttar du Lunds universitet med metadata som visar vilken forskning som bedrivs, hur forskningen görs och i vilka samarbeten. LUCRIS erbjuder avancerade sök-

https://www.medarbetarwebben.lu.se/forska-och-utbilda/stod-till-forskning/lucris/administrera-lucris/rapportorer - 2025-04-29

Administrera LUCRIS

LUCRIS är en heltäckande databas över all forskning vid Lunds universitet. Den uppdateras med hjälp av webbadministratörer, ekonomer, bibliotekarier och andra verksamheter på universitetet. Här hittar du information som är viktig för de olika administrativa grupper som använder LUCRIS. Administrativa grupper som bidrarDe som främst bidrar till LUCRIS är:Webbredaktörer och kommunikatörerLucat-admin

https://www.medarbetarwebben.lu.se/forska-och-utbilda/stod-till-forskning/lucris/administrera-lucris - 2025-04-29

Administratörer i Lucat

På den här sidan riktar vi oss till dig som arbetar i Lucat med organisationer och personer, och tillhandahåller information till dig som överväger en organisatorisk omorganisering. Ditt arbete i Lucat är viktigtEftersom LUCRIS importerar delar av sin grunddata från Lucat är det du som administratör i Lucat som lägger grunden för LUCRIS. Från Lucat hämtas alla anställda, hela verksamhetsorganisati

https://www.medarbetarwebben.lu.se/forska-och-utbilda/stod-till-forskning/lucris/administrera-lucris/administratorer-i-lucat - 2025-04-29

Ekonomer

Den här sidan riktar sig till dig som är ekonom på Lunds universitet. På den här sidan hittar du information angående hur ditt arbete påverkar LUCRIS. Ditt arbete med forskningskontrakt är en viktig del av LUCRISDet är du som arbetar som ekonom som har insikt i olika forskningskontrakt ("awards") på din fakultet. Det finns beslut på att alla externt finansierade forskningskontrakt ska diarieföras

https://www.medarbetarwebben.lu.se/forska-och-utbilda/stod-till-forskning/lucris/administrera-lucris/ekonomer - 2025-04-29

Granskare av forskningsoutput

Den här sidan riktar sig till dig som är granskare av forskningsoutput. På den här sidan hittar du information om hur ditt arbete i LUCRIS är viktigt och mer om ditt arbete. Ditt arbete med forskningsoutput är viktigtSom granskare i LUCRIS säkerställer du korrekt metadata på publikationer och annan forskningsoutput. Genom din granskning enligt vår praxis blir informationen tillgänglig och underlät

https://www.medarbetarwebben.lu.se/forska-och-utbilda/stod-till-forskning/lucris/administrera-lucris/granskare-av-forskningsoutput - 2025-04-29

Självhjälp och support

Den här sidan är för dig som behöver hjälp med att använda LUCRIS. Här hittar du information om supporten, alla våra instruktionsfilmer och användbara länkar. SupportenLUCRIS support är semicentraliserad. Det betyder att du kan skicka alla frågor om LUCRIS och Forskningsportalen till LU servicedesk (servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)). De ser till att frågorna skickas vidare t

https://www.medarbetarwebben.lu.se/forska-och-utbilda/stod-till-forskning/lucris/sjalvhjalp-och-support - 2025-04-29

Arbeta i projektform

Projektmodell på Lunds universitet Inom universitetet pågår det ständigt såväl större som mindre projekt och utredningsuppdrag av olika slag. Lunds universitets projektmodell är tänkt att utgöra ett stöd för de uppdrag som bedrivs i projektform. Projektmallar Mall Planeringsunderlag (Word, tillgänglighetsanpassad,111kB, ny flik)Mall Projektplan (Word, tillgänglighetsanpassad,113kB, ny flik)Mall Ri

https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/verksamhetsutveckling-och-forandringsarbete/arbeta-i-projektform - 2025-04-29

Systemförvaltning

SYSTEMFÖRVALTNINGSMODELL PÅ LUNDS UNIVERSITET Inom universitetet finns ett stort antal system som ska ge stöd vid genomförandet av utbildning, forskning och stödverksamhet. Syftet med systemförvaltning är att på ett strukturerat sätt säkerställa att system ger nytta för verksamheten och att drift sker så kostnadseffektivt som möjligt. Så här arbetar universitetet med stödsystemSystemförvaltningsmo

https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/verksamhetsutveckling-och-forandringsarbete/systemforvaltning - 2025-04-29

Förvaltningsrätt och högskolerätt

På denna sida kan du ta del av några bestämmelser i förvaltningslagen som juridiska avdelningen tycker är viktiga att känna till som anställd vid en statlig förvaltningsmyndighet. Det är inte möjligt att kort återge alla delar av förvaltningslagens innehåll eller tillämpning men här återges ett urval av det som bedömts ha störst betydelse för verksamheten vid universitetet. Observera att om du är

https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/juridik/forvaltningsratt-och-hogskoleratt - 2025-04-29

Kränkningar och trakasserier

Här du läsa mer om vad du kan göra om du skulle utsättas för kränkningar eller trakasserier. Lunds universitet accepterar varken kränkningar eller trakasserier. Innehåll på sidan:Detta är kränkningar och trakasserierBerätta för din chefDetta händer i en utredningFörbud mot repressalierVad du kan göra som anställd och kollegaDetta stöd kan du fåDetta är kränkningar och trakasserierTill vardags kan

https://www.medarbetarwebben.lu.se/anstallning/arbetsmiljo-och-halsa/din-arbetsmiljo/krankningar-och-trakasserier - 2025-04-29

Digital användning

Lunds universitet uppträder och kommunicerar i en mängd olika sammanhang och mot en mängd olika målgrupper. För att ge en tydlig och enhetlig bild av universitetet är det viktigt att vår grafiska profil används konsekvent oavsett vilka kanaler vi kommunicerar i. På dessa sidor hittar du information och tips på hur du använder den grafiska profilen i digitala sammanhang. Att producera digitalt mate

https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/kommunikation-och-grafisk-profil/grafisk-profil-och-logotyp/grafisk-profil-i-olika-kanaler/digital-anvandning - 2025-04-29

Handläggning av rektorsbeslut

Rektor fattar beslut vid rektorssammanträde som normalt äger rum på torsdagar under terminstid kl. 10-12. Ärenden som ska tas upp för beslut på rektorssammanträdet bereds vid ett förmöte som leds av förvaltningschefen. Förmötena äger normalt rum kl. 8.30-10 på tisdagen samma vecka som rektorssammanträdet. Mötena sker digitalt via Teams. Rutiner för handläggning av rektorsbeslutÄrenden som ska tas

https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/dokument-och-arendehantering/arendehantering/handlaggning-av-rektorsbeslut - 2025-04-29

Globalt engagemang och internationella frågor

Globalt engagemang är en självklar och nödvändig del av Lunds universitet för att kunna fortsätta utvecklas som ett internationellt ledande universitet – ett universitet som idag har omfattande internationella samarbeten inom forskning, utbildning och samverkan. Den tilltagande polariseringen och osäkerheten i världen ställer samtidigt större krav på att det globala engagemanget är ansvarsfullt oc

https://www.medarbetarwebben.lu.se/forska-och-utbilda/globalt-engagemang-och-internationella-fragor - 2025-04-29