Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 535052 sökträffar

Satsning på beräkningsvetenskap

Fakulteten genomför stora strategiska satsningar inom området beräkningsvetenskap. Detta har hittills resulterat i åtta masterinriktningar, två forskarutbildningar och ett nybildat nätverk för forskare. Bild: Aedrian Salazar, Unsplash. BeräkningsvetenskapBeräkningsvetenskap använder matematiska modeller, datorsimuleringar och maskininlärning för att göra prognoser och analyser, eller för att ersät

https://www.naturvetenskap.lu.se/internt/organisation-och-styrning/organisation-och-campus-i-utveckling/satsning-pa-berakningsvetenskap - 2025-07-11

Forskarutbildning

Här finns stöd, styrdokument och blanketter för dig som på olika sätt arbetar med forskarutbildningen. Inrätta och avveckla ämnen Beslut om inrättande och avveckling av utbildning på forskarnivå inom ett ämne (PDF, 209 kB, ny flik)Resurs- och ansvarsfördelning inom utbildning på forskarnivå i beräkningsvetenskap (PDF, 332 kB, ny flik) Allmänna studieplaner för inrättade ämnen Nedan kan du ta d

https://www.naturvetenskap.lu.se/internt/forska-och-utbilda/forskarutbildning - 2025-07-11

Arbetet fram till styrelsebeslutet om samorganisation

Här hittar du information om processen fram till att fakultetsstyrelsen i september 2024 fattade beslut om att samorganisera Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC), institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap (INES) samt geologiska institutionen. Händelser fram till styrelsebeslutet 2022 Prefekterna på CEC, INES och geologiska institutionen har gjort en förstudie om förutsättninga

https://www.naturvetenskap.lu.se/internt/organisation-och-styrning/organisation-och-campus-i-utveckling/arbetet-med-att-bilda-miljo-och-geovetenskapliga-institutionen/arbetet-fram-till-styrelsebeslutet-om-samorganisation - 2025-07-11

Ansökan: Första hjälpen till psykisk hälsa, 14 och 16 oktober 2025

Namn (obligatorisk) E-postadress (obligatorisk) Institution (obligatorisk) Vilken roll har du? Du kan välja flera alternativ. (obligatorisk) Huvudhandledare Handledare Institutionsrepresentant (IR) Vi bjuder på enkel lunch. Ange eventuella allergier eller matpreferenser. Leave this field blank Kontakt Benedicte SatoAdministrativ samordnareKontaktuppgifter till Benedicte Sato – medarbetarwebben.lu.

https://www.naturvetenskap.lu.se/internt/formular/ansokan-forsta-hjalpen-till-psykisk-halsa-14-och-16-oktober-2025 - 2025-07-11

Årsplan för kurser för akademisk personal

Här kan du se när fakultetens olika kurser för akademisk personal ges. I listan finns även några kurser som ges av AHU, till exempel kursen i forskarhandledning som är en av två delkurser i fakultetens docentförberedande kurs. Tanken är att fakultetens kurser ska ges vid samma veckor varje år, men en mer detaljerad plan publiceras här inför varje år. År 2025VeckaDatumKursSpråkHela årets veckorInga

https://www.naturvetenskap.lu.se/internt/forska-och-utbilda/kurser-akademisk-personal/arsplan-kurser-akademisk-personal - 2025-07-11

Val till miljö- och geovetenskapliga institutionen

Det kommer att genomföras flera val inför bildandet av den nya institutionen. Innehåll på sidanVal av valberedningVal av prefekt och ställföreträdande prefektVal av institutionsstyrelseVal av valberedningDen nya institutionens valberedning ska lämna förslag på prefekt, ställföreträdande prefekt och ledamöter i institutionsstyrelsen. Mandatperioden för valberedningen är 14 november 2024 till 30 jun

https://www.naturvetenskap.lu.se/internt/organisation-och-styrning/organisation-och-campus-i-utveckling/arbetet-med-att-bilda-miljo-och-geovetenskapliga-institutionen/val-till-miljo-och-geovetenskapliga-institutionen - 2025-07-11

Beslut, planer och månadsrapporter

Innehåll på denna sidaFlyttplanerSvenskaEngelskaMånadsrapporter från projektledare Daniel KåredaPresentationerProjektplanDelprojektplanerRapporterStyrelsebeslutUppdragsbeslutValFlyttplanerSvenskaFlyttinstruktioner från flyttfirma (PDF, 206 kB, ny flik)EngelskaInstructions from the movers (PDF, 258 kB, ny flik)Månadsrapporter från projektledare Daniel KåredaFebruari (PDF, 260 kB, ny flik)Mars (PDF,

https://www.naturvetenskap.lu.se/internt/organisation-och-styrning/organisation-och-campus-i-utveckling/arbetet-med-att-bilda-miljo-och-geovetenskapliga-institutionen/beslut-planer-och-manadsrapporter - 2025-07-11

Studiecentrum med samlat bibliotek

Arbetet med det nya studiecentrumet i Astronomihuset har börjat och beräknas vara klart hösten 2028. Projektet syftar till att skapa en modern, centraliserad lärandemiljö där biblioteksverksamhet, studiestöd och flexibla studieplatser samlas. TidslinjeHållpunkter kommer att läggas till efter hand.Våren 2025Anpassning och ombyggnad av våning 2 i Astronomihuset.Förberedelser inför byggstart av Studi

https://www.naturvetenskap.lu.se/internt/organisation-och-styrning/organisation-och-campus-i-utveckling/studiecentrum-med-samlat-bibliotek - 2025-07-11

Forskarrådet

Forskarrådet är ett rådgivande organ vars huvudsakliga uppgift är att bistå institutionens forskare med råd i samband med ansökningar till externa finansiärer.  Till detta ändamål sprider forskarrådet fortlöpande information om finansieringsmöjligheter, samt läser och kommenterar utkast till ansökningar. Forskarrådet har även till uppgift att rapportera om institutionens forskning till fakultetens

https://www.svet.lu.se/internt/forska-utbilda-och-samverka/forskning/forskarradet - 2025-07-11

Projektekonomi

Institutionen varit väldigt framgångsrik vad gäller externa forskningsanslag de senaste åren. Just nu har vi cirka 60 aktiva projekt igång på institutionen. För att både kunna arbeta effektivt med projektadministrationen och för att kunna ge bättre service så har nu projekten delats upp mellan institutionens två ekonomer. Ni som är listade nedan kan med fördel vända er till Sofie Lindmark med fråg

https://www.svet.lu.se/internt/stod-och-verktyg/ekonomi-och-projektadministration/projektekonomi - 2025-07-11

Fakturor och beställa

I systemet Lupin (Lund University Purchase and INvoice management system), eller Proceedo, som är Lunds universitets verktyg för att hantera inköp och leverantörsfakturor kvitterar du dina fakturor, samt gör inköp och leveranskvitterar de varor som du har beställt. På denna sida hittar du mer information om detta samt länkar till merinformation på Medarbetarwebben. FakturahanteringAlla fakturor ha

https://www.svet.lu.se/internt/stod-och-verktyg/fakturor-och-bestalla - 2025-07-11

Resa, utlägg och representation

På denna sida hittar du information om hur du gör när du ska göra en resa i tjänsten, hur du gör en rese- eller utläggsräkning samt vad du bör tänka på vid representation. Beställa resaNär du ska resa i tjänsten eller boka resa till en gäst som ska besöka oss så är det hos den upphandlade resebyrån som du behöver boka resan hos. Resan kommer då att komma på en faktura som du godkänner i LUPIN (Lun

https://www.svet.lu.se/internt/stod-och-verktyg/resa-utlagg-och-representation - 2025-07-11

Om något händer

Information för dig som vistas på institutionen Ring alltid 112 i nödsituationGlöm inte att slå nolla före när du ringer från en intern telefon (0-112).Universitetets larmtelefon 20 700Om du behöver komma i kontakt med väktare eller universitetets beredskapsperson ring +46 46 222 07 00.Rapportera händelserRapportera alla händelser. Ingen händelse är för liten att rapportera! Det kan exempelvis rör

https://www.svet.lu.se/internt/stod-och-verktyg/om-nagot-hander - 2025-07-11

Efter disputationen

På denna sida finns information om vad du bör tänka på efter disputationen och vilket stöd som finns att få. Administrativ supportNär du har disputerat och din doktorandanställning tagit slut, kontakta Helen Fogelin angående utrustning som ska lämnas tillbaka (dator, LU-kort, med mera).E-post: Helen [dot] Fogelin [at] svet [dot] lu [dot] seKom ihåg att ansöka om examensbevis!Länk till sida där du

https://www.svet.lu.se/internt/forska-utbilda-och-samverka/forskarutbildning/efter-disputationen - 2025-07-11

Beslut om kurslitteratur

När du vill göra en ändring i en litteraturlista finns det vissa riktlinjer du behöver följa. På denna sida finns det instruktioner, ett exempel på hur ett ändringsförslag kan se ut samt Samhällsvetenskapliga fakultetens biblioteks checklista inför val av kurslitteratur. Instruktioner angående kurslitteraturKurslitteraturen utgör en central del av innehållet i den utbildning Statsvetenskapliga ins

https://www.svet.lu.se/internt/forska-utbilda-och-samverka/utbilda/beslut-om-kurslitteratur - 2025-07-11

Ersättningsregler för doktorander

På den här sidan har vi samlat information om Ersättningsregler för doktorander; Undervisning, handledning och examination; Högskolepedagogisk utbildning; Särskilda uppdrag vid institutionen; Särskilda uppdrag inom Samhällsvetenskapliga fakulteten samt Övriga förtroendeuppdrag. Doktorander kan delta i institutions-, fakultets- och/eller universitetsgemensamt arbete (normalt undervisning, administr

https://www.svet.lu.se/internt/anstallning/anstallningsvillkor-doktorander/ersattningsregler-doktorander - 2025-07-11

Riktlinjer för licentiatexamen

Institutionens interna riktlinjer för monografilicentiat En licentiatavhandling är normalt en enhetlig, sammanhållen ensamförfattad text, uppdelad i kapitel, som berör en och samma tematik. Uppsatsen omfång bör inte överstiga 150 sidor (60 000 ord). En licentiatuppsats som inte är skriven på engelska skall vara försedd med en sammanfattning på engelska. Institutionens interna riktlinjer för samman

https://www.svet.lu.se/internt/riktlinjer-licentiatexamen - 2025-07-11

Riktlinjer för grönläsning

Här hittar du detaljerad information om riktlinjerna för grönläsning av avhandlingar. Vi beskriver grönläsningskommitténs sammansättning, syftet med grönläsningen, processen och tidsplaneringen, samt hur utlåtanden och rekommendationer hanteras och vilken roll grönläsarna har i betygsnämnden vid disputationen. GrönläsningskommitténGrönläsningskommittén består av två personer från institutionen med

https://www.svet.lu.se/internt/forska-utbilda-och-samverka/forskarutbildning/riktlinjer-gronlasning - 2025-07-11

Riktlinjer för manuskonferens

Här hittar du detaljerad information om hur en manuskonferens går till, inklusive diskussionsinnehåll, deltagare och inbjudningar, läsning och feedback, ersättning och kostnader, samt uppföljning. DiskussionsinnehållVid manuskonferensen diskuteras ett mer eller mindre slutligt avhandlingsmanuskript. Om det är en monografiavhandling bör alla kapitel finnas med och vara tillräckligt kompletta för at

https://www.svet.lu.se/internt/forska-utbilda-och-samverka/forskarutbildning/riktlinjer-manuskonferens - 2025-07-11

Slutfasen i avhandlingsarbetet

Den här sidan fungerar som en kom-ihåg-lista för både doktorander och handledare avseende slutfasen i avhandlingsarbetet, från det att manuskonferensen är färdig fram till disputationen. Här kan du som doktorand läsa om följande ämnen: språkgranskning/översättning, boka disputationsdatum, ISBN & ISSN, tillstånd, tryckning av avhandlingen, spikning, distribution av pliktexemplar, avstämning av disp

https://www.svet.lu.se/internt/forska-utbilda-och-samverka/forskarutbildning/slutfasen-i-avhandlingsarbetet - 2025-07-11