Person
Biträdande universitetslektor
- Utbildningsvetenskap
- Institutionen för utbildningsvetenskap
Lärare
- Historia
- Historiska institutionen
Kontaktinformation
E-post helen.perssonuvet.luse
Besöksadress
Sölvegatan 16, MNO-huset, Lund
(biträdande universitetslektor)
Helgonavägen 3, Lund
(lärare)
Postadress
Box 117, 221 00 Lund
(biträdande universitetslektor)
Box 192, 221 00 Lund
(lärare)
Internpost hämtställe
11
(biträdande universitetslektor)
30
(lärare)
Jag är sedan 1 september 2012 anställd som doktorand i historia vid Lunds universitet. Mitt historiedidaktiska avhandlingsprojekt utgår från magisteruppsatsen som handlar om hur progression kan mätas och förstås i ett specifikt ämne, vilka olika hållningar det finns till att bli bättre i historia och hur progression kan bedömas i praktiken.
Forskning
Min profil i Lunds universitets forskningsportal
Mitt historiedidaktiska avhandlingsprojekt utgår från magisteruppsatsen som handlar om hur progression kan mätas och förstås i ett specifikt ämne, vilka olika hållningar det finns till att bli bättre i historia och hur progression kan bedömas i praktiken.Analysen bygger främst på Klas-Göran Karlssons terminologi kvantitet, kvalitet och relevans, eller fakta, tolkning och medvetande, och tre pedagogiska inritkningar om lärande lärande; fenomenografi, konstruktivism och det sociokulturella perspektivet. En av slutsatserna är att ett kvalificerat historiemedvetande, som ett mätbart tecken på att den studerande har blivit bättre i historia, kan liknas vid de tre pedagogiska inriktningarnas syn på progression i lärande som ett förändrat sätt att förstå världen och sig själv på.
Böcker (1 st)
Bokkapitel (4 st)
- Persson, H. & Sjöstrand, L. (2019). Mellan himmel och jord. Om den aldrig färdiga katedralen i Lund. I Karlsson, K.-G., Severinsson, E. & Zander, U. (Red.) I historiens virvlar. Biografiska betraktelser tillägnade Eva Helen Ulvros (pp. 60-81). Historiska Media.
- Persson, H. (2018). Kände Augustinus till atombomben? Om progression i historia. I Karlsson, K.-G. (Red.) Att undervisa i historia på universitetet : Idéer, problem, utmaningar (pp. 107-131). Studentlitteratur AB.
- Persson, H. (2015). Turkiet – en mörk kontinent? En historiekulturell analys av filmen Yol (1982) i svensk kontext. I Dietsch, J., Karlsson, M., Stenfeldt, J. & Zander, U. (Red.) Historia vid skiljevägen : Historiekulturella sonderingar när och fjärran (pp. 287-299). Agerings bokförlag.
- Persson, H. (2014). Historieämnets janusansikte. I Johansson, R. & Persson, A. (Red.) Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang : utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet (pp. 145-157). Lund University.
Konferensbidrag (2 st)
- Persson, H. (2014). Att definiera, identifiera och kvalificera kunskapsutveckling i historia.
- Persson, H. (2013). Kunskapsutveckling i historia.
Recensioner (15 st)
- Persson, H. (2020). Problemet med unga i grupp. Populär Historia, 29, 64-65. Bonnier Publications International, Bonnier Publications International.
- Persson, H. (2020). Tron på spöken är ett evigt fenomen. Populär Historia, 29, 67-67. Bonnier Publications International, Bonnier Publications International.
- Persson, H. (2019). Barntidningar inte till för alla barn. Populär Historia, 28, 68-68. Bonnier Publications International.
- Persson, H. (2019). Matens betydelse i krig. Populär Historia, 28, 69-69. Bonnier Publications International.
- Persson, H. (2018). Amerikafararnas dilemma. Populär Historia, 27, 66-67. Bonnier Publications International.
- Persson, H. (2018). Att överleva som överlevare. Populär Historia, 27, 68-68. Bonnier Publications International.
- Persson, H. (2018). Svensk klassiker inpå livet. Populär Historia, 27, 64-65. Bonnier Publications International.
- Persson, H. (2016). Recension av Lise Kvande (red.), Faglig kunnskap i skole och lœrerutdanning. Nordiske bidrag til samfunnsfag og historiedidaktikk. Scandia, 81, 153-155. Stiftelsen Scandia.
- Persson, H. (2015). (Recension av) Lotta Olvegård, Herravälde. Är det bara killar eller? Andraspråkslärare möter lärobokstexter i historia för gymnasieskolan. Historielärarnas Förenings Årsskrift, 2015, 228-229. Historielärarnas förening, Historieläraranas Förening.
- Persson, H. (2014). Fakta och skvaller om befriat Paris. Populär Historia, 23, 67-67. Bonnier Publications International, LRF Media.
- Persson, H. (2013). Diskriminerat folk mitt i Europa. Populär Historia, 22, 68-68. Bonnier Publications International, LRF Media.
- Persson, H. (2013). Fogelström och hans stad. Populär Historia, 22, 67-67. Bonnier Publications International, LRF Media.
- Persson, H. (2012). Folkmord ur ett svenskt perspektiv. Populär Historia, 21, 65-65. Bonnier Publications International, LRF Media.
- Persson, H. (2012). Underhållande om ”Guds kanin”. Populär Historia, 21, 61-61. Bonnier Publications International, LRF Media.
- Persson, H. (2012). Vasaskeppet som tidsmaskin. Populär Historia, 21, 62-63. Bonnier Publications International, LRF Media.
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (2 st)
Undervisning
Biträdande universitetslektor
- Utbildningsvetenskap
- Institutionen för utbildningsvetenskap
Lärare
- Historia
- Historiska institutionen
Kontaktinformation
E-post helen.perssonuvet.luse
Besöksadress
Sölvegatan 16, MNO-huset, Lund
(biträdande universitetslektor)
Helgonavägen 3, Lund
(lärare)
Postadress
Box 117, 221 00 Lund
(biträdande universitetslektor)
Box 192, 221 00 Lund
(lärare)
Internpost hämtställe
11
(biträdande universitetslektor)
30
(lärare)