Sep
Att vandra i Hyrule – konsthistoria, arkitektur och spelvärldens rum
Vilka visuella och rumsliga idéer bär spelvärldar med sig? I denna föreläsning utforskar vi hur konst- och arkitekturhistoriska perspektiv kan hjälpa oss att förstå upplevelsen av digitala spelmiljöer – med särskilt fokus på "The Legend of Zelda: Breath of the Wild".
Genom att följa spelets protagonist Link på hans resa genom Hyrule betraktar vi landskap, ruiner, byggnader och vyer med konsthistoriska glasögon. Hur påminner spelets miljöer om äldre sätt att gestalta rum i bildkonst och arkitektur? Vilken roll spelar kropp, rörelse och blick för hur vi orienterar oss i en virtuell värld?
Föreläsningen bygger på avhandlingen Experiencing Gameworlds, men riktar sig till en bred publik med intresse för spel, visuella medier och kulturhistoria.
Ta gärna med en lunchmacka och kom och lyssna på Björn Fritz!
Under hösten så har studenter och anställda möjlighet att lyssna på spännande korta presentationer om olika ämnen i Läsesalen (i anslutning till foajén) på LUX.
Kommande föreläsningar presenteras löpande på www.ht.lu.se/lasesalen
About the event:
Location: Läsesalen på LUX, Helgonavägen 3, Lund
Contact: kommunikationht.luse