Historia vårterminen 2024

Vad handlar universitetsämnet historia om?

Historiker vill veta mer om maktutövning och politiska strukturer, liksom kulturella rörelser. Mer om historia på film. Om arbetets organisering. Landskap i historisk forskning. Hur historien har brukats och missbrukats. Kroppens historia. Historiedidaktik. Individer och kollektiv. Det handlar om personer, relationer och levnadssätt. Mäns och kvinnors villkor och ansvarsområden – hög som låg. Religioners och ideologiers betydelser. Det handlar om stort & smått. Kungarna och krigen intresserar oss också men inte den militära taktiken, utan krigens orsaker och verkningar.

Historiker vill förstå samhällen – då & nu.

Följande kurser kan sökas inför vårterminen

Grundnivå

• HISA24, Historia: Grundkurs, 30 hp
  • HISA27, Historia: Fortsättningskurs, 30 hp
  • HISA35, Historia: Fortsättningskurs, 30 hp (endast inom kandidatprogram)
  •  ÄHID02, Historia 2, 15 hp och ÄHID03, Historia 3, 15 hp (endast inom Ämneslärarutbildningen)
  • HISK37, Historia: Kandidatkurs, 30 hp
  • SASH63, Swedish Politics - Past and Present, 7,5 hp
  • SASH65, History of the Holocaust, 7,5 hp

Avancerad nivå

• HISS30, Historia: Försörjning och egendom 1600-2000 (tematisk påbyggnadskurs 1), 7,5 hp (endast inom masterprogram)
  • HISS20, Historia: Kroppens historia (tematisk påbyggnadskurs 2), 7,5 hp (endast inom masterprogram)
  • HISS04, Historiska studier: Praktik, 7,5 hp (endast inom masterprogram)
  • HISS41, Historiska studier: Digital historia, 7,5 hp (endast inom masterprogram för HAHII & HAFME)
  • HISS28, Historia: Tematisk påbyggnadskurs 3 Kunskapshistoria, 7,5 hp (endast inom masterprogram)
  • HISS31, Historia: Examensarbete magisteruppsats, 15 hp (endast inom masterprogram)
  • HISS32, Historia: Examensarbete - masterkurs, 15 hp (endast endast inom masterprogram)
  • HISS33, Historia: Examensarbete - masterkurs, 30 hp (endast endast inom masterprogram)

Anmälningsperioden öppnar 15 september.

Anmälningskoder till våra fristående kurser hittar du på respektive kurs och respektive termin under Kurser terminsvis.

Anmälningsanvisningar för studenter på Kandidatprogram i historia och Ämneslärarutbildningen, och anmälningsanvisningar för studenter på Masterprogram i historiska studier.

Sista anmälningsdag 16 oktober!

Missade du att söka 16 oktober?

Några av våra kurser öppnar eventuellt för sen anmälan efter 15 december!

De utbildningar som eventuellt öppnas för sen anmälan är då märkta "Öppen för sen anmälan" på antagning.se.

Du som gör en sen anmälan rangordnas efter den som sökt i tid.

Hitta anmälningskoden här.

Sök på Antagning.se